تدوین و اعتباریابی بسته آموزش کارکردهای اجرایی در دانش¬آموزان کم توان هوشی آموزش پذیر
محورهای موضوعی : روان سنجیفاطمه نورالهي 1 , الهام حكيمي 2 , مريم اساسه 3 * , ليلا كاشاني وحيد 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - . استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - . نویسنده مسئول: استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی اعتبار آن در کودکان دارای کم توانی هوشی آموزش¬پذیر بوده است. با استفاده از محتواها و منابع مناسب به روش کیفی و با مرور مقالات، کتاب¬ها و نظریات مرتبط، مهم¬ترین تمارین مربوط به مؤلفههای کارکردهای اجرایی مناسب دانش آموزان دارای کم توانی هوشی استخراج گردیدند و مطابق با آن¬ها، یک بسته آموزشی 15 جلسه¬ای طراحی شد. جهت بررسی روایی صوری و محتوایی بسته تعداد 12 نفر از متخصصان مربوطه شامل روانشناسان کودک، پژوهشگران فعال در حوزه کارکردهای اجرایی و اساتید این حوزه به صورت در دسترس انتخاب و فرم ارزشیابی بسته آموزشی تدوین شده را تکمیل نمودند. نتایج آزمون¬ها نشان داد که بسته تدوین شده از روایی صوری و محتوایی مناسبی برخوردار است؛ به نحوی که CVI به دست آمده برابر 79/0 بود. بنابراین، با توجه به اعتبار به دست آمده، بسته تدوین شده می-تواند در مراکز آموزشی مانند مدارس و مراکز مشاوره جهت بهبود و ارتقاء مؤلفه های کارکردهای اجرایی کودکان بویژه کودکان با کم توانی هوشی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. واژه¬هايکليدي: کارکردهای اجرایی ، بازداری پاسخ، حافظه کاری، توجه انتخابی، کم توان¬هوشی
Abstract The aim of the present study was to develop and validate an executive functions training package and to examine its validity in children with trainable intellectual disabilities. Using appropriate content and resources in a qualitative manner and by reviewing relevant articles, books, and theories, the most important exercises related to the components of executive functions appropriate for students with intellectual disabilities were extracted, and a 15-session training package was designed accordingly. To examine the face and content validity of the package, 12 relevant experts, including child psychologists, researchers active in the field of executive functions, and professors in this field, were selected as available and completed the evaluation form of the developed training package. The test results showed that the developed package has appropriate face and content validity; in such a way that the CVI obtained was equal to 0.79. Therefore, given the credibility obtained, the developed package can be used well in educational centers such as schools and counseling centers to improve and promote the components of executive functions of children, especially children with intellectual disabilities. Keywords: Executive functions, response