استانداردسازی مقیاس شبکههای اجتماعی برای دستاندرکاران برنامههای ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : روان سنجیحسین زکایی 1 , سید حمید سجادی هزاوه 2 , فرشاد تجاری 3 , عبدالرضا امیرتاش 4
1 - دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
3 - استادگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
کلید واژه: استانداردسازی مقیاس شبکههای اجتماعی, برنامههای ورزشی, دستاندرکاران برنامههای ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران,
چکیده مقاله :
ارتباطات موفق در تمامی دنیا به یک اولویت اصلی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر تهیه و تدوین ابزاری استاندارد در حیطه شبکه های اجتماعی بوده است. مرور پیشینه و مبانی نظری حاکی از آن است که عوامل متعددی بر شبکه های اجتماعی موثر است اما در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی شبکه های اجتماعی طراحی نشده است. پس از بررسی مبانی نظری و ادبیات پژوهش و شناسایی عوامل مختلف و مصاحبه با 17 صاحب نظران رسانه و شبکه های اجتماعی ابزار 21 سوالی تهیه گردید. همچنین این مقیاس شبکه های اجتماعی توسط 211 نفر از کارشناسان و صاحب نظران به صورت گزینش تصادفی پر گردیده است. برای تعیین پایایی سوالات از آلفای کرونباخ استفاده گردید. روایی سازه و تحلیل ها توسط نرم افزارهای اس پی اس اسنسخه 22 صورت گرفت. پرسشنامه تحت عوامل اطلاع رسانی، اعتماد و تنوع و گستردگی مورد تحلیل عامل اکتشافی، پایایی و روایی قرار گرفت.در نهایت مشخص گردید که ابزار دارای روایی و پایایی مناسب و ویژگی های مطلوب روان سنجی می باشد. این ابزار میان دست اندرکاران برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استاندارد گردیده است و پیشنهاد می شود این ابزار در سایر جوامع نیز مورد بومی سازی قرار گیرد
q
_||_