هنجاریابی و اعتباریابی آزمون رقابت جویی برای دانش آموزان دخترانه مقطع دبیرستان حکمت نیاوران
محورهای موضوعی : روان سنجیمهدی کلانتری 1 , فاطمه بیراک 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - کارشناس ارشد مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: اعتباریابی, هنجاریابی, آزمون رقابت جویی,
چکیده مقاله :
از آن جا که رقابت جویی اغلب دارای کیفیات انگیزش مثبت نیرومندی است و می تواند به خلاقیت منجر شود و مشوق هایی را فراهم کند که باعث فعالیت و تحرک افراد گردد و با توجه به عدم وجود تست رقابت جویی نرم شده ایرانی، هدف این تحقیق عملی بودن، روایی، اعتبار و نرم یابی تست رقابت جویی بود. آزمودنی های پژوهش شامل 243 نفر از دانش آموزان دبیرستان حکمت ایرانیان بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند . نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه رقابتی اقتباس شده از رقابت جویی فرانکن (1995) با هم مورد تحلیل عاملی قرار گرفته اند. در استخراج عامل ها از روش های مولفه های اصلی و پیشینه احتمال استفاده شده است. تحلیل عاملی مجزا به استخراج 4 عامل با ارزش ویژه بزرگتر از از 1 منجر شد. این عامل ها تحت عناوین (انگیزش برای کوشش کردن در موقعیت های رقابت آمیز)، (ترجیح دادن تکالیف دشوار)، (رضایت خاطر از انجام کارها به نحو احسن) و (اشتیاق به برنده شدن) را تبیین می کند. روایی همگرایی با استفاده تحلیل عاملی تاییدی هر یک سازه های تحقیق بررسی و روایی واگرایی با استفاده از مدل تحلیل عاملی تاییدی کل سازه ها در کنار یکدیگر صورت پذیرفت.
هنجاریابی، اعتباریابی، آزمون رقابت جویی
_||_