ساختار عاملی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری پرسشنامه هدف پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر
محورهای موضوعی : روان سنجیزهرا شبرخ فومنی 1 , سیدعلی حسینی المدنی 2
1 - گروه روان شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال، تهران، ایران
2 - گروه روان شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی, نسخة تجدیدنظرشدة پرسشنامة هدف پیشرفت, تفاوتهای جنسیتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روان سنجی پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) در گروهی از دانشجویان دختر و پسر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 332 دانشجوی مقطع کارشناسی (141 پسر و 191 دختر) به پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون هم ارزی جنسی ساختار عاملی آن از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة هدف پیشرفت شامل هدفهای پیشرفت تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور، با داده ها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز تغییرناپذری بین گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانس ها و کواریانس های بین عاملی پرسشنامه هدف پیشرفت را در دانشجویان دختر و پسر نشان داد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با بهزیستی تحصیلی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هدفهای تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور به ترتیب برابر با 0/76، 0/78، 0/90 و 0/85 به دست آمد. در مجموع، نتایج نشان داد که AGQ-R برای سنجش سازة انگیزشی هدفهای پیشرفت بر پایة مدل مفهومی هدفهای پیشرفت 2٭2 در دانشجویان دختر و پسر ابزاری روا و پایا است
a
_||_