ساخت و اعتباریابی نسخه رایانه ای فارسی آزمون استروپ عددی در دانش آموزان
محورهای موضوعی : روان سنجی
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: دانشآموزان, اعتباریابی, استروپ عددی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی نسخه فارسی آزمون استروپ عددی در دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع ساخت و اعتباریابی است. جامعهی موردمطالعه، دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اراک (کلاس های چهارم، پنجم و ششم) بودند که تعداد 315 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمون رایانهای استروپ عددی به زبان دلفی ساخته شد. از ابزارهای آزمون استروپ رنگ-واژه، آزمون هوش ریون ومقیاس درجهبندی معلم کانرز استفاده شد. روایی محتوایی آزمون ساخته شده توسط متخصصان تأیید شد. روایی همگرای آزمون ساخته شده نیز با استفاده از آزمون استروپ رنگ-واژه مورد بررسی قرا رگرفت. همگرایی آزمون استروپ رنگ-واژه با بخش استروپ عددی 78/0 و با بخش استروپ فیزیکی 71/0 شد. پایایی بازآزمایی آموزن طراحی شده با فاصله زمانی 21 روزه نیز 88/0 شد. توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آزمون استروپ عددی ابزار شناختی مناسبی است و از آن میتوان در پژوهشهای آینده جهت بررسی توجه انتخابی در اختلالات مختلف آموزشی مانند اختلالات یادگیری و سایر اختلالات روانی استفاده کرد.
The aim of this study was to construct and validate the Persian version of the numerical stroop test in students. The research method is descriptive-survey of construction and validation type. The study population was the second grade elementary students of Arak (fourth, fifth and sixth grades), 315 students were selected by multi-stage cluster sampling. The numerical stroop computer test was developed in Delphi. The tools of color-word stroop test, Raven’s IQ test and Connors Teacher Rating scale were used. The content validity of the test made by experts was confirmed. The convergent validity of the constructed test was also assessed using the color-word Stroop test. The convergence of the color-word stroop test with the numerical stroop section was 0.78 and with the physical stroop section was 0.71. The reliability of the designed student retest with a time interval of 21 days was also 0.88. Considering the research findings, it can be concluded that numerical strop test is a suitable cognitive tool and it can be used in future research to examine selective attention in various educational disorders such as learning disorders and other mental disorders.
_||_