روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش آموزان با اختلالات هیجانی
محورهای موضوعی : روان سنجیعادله غلامی 1 , کامبیز کامکاری 2 , شهره شُکرزاده 3
1 - دانشگاه گیلان
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
3 - مدرسدانشگاه آزاد
کلید واژه: ", روایی تشخیصی", , ", آزمون اندریافت کودکان", , ", (CAT.S)", , ", دانش آموزان", , ", اختلالات هیجانی", ,
چکیده مقاله :
در این تحقیق به روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانشآموزان با اختلالات هیجانی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) برای دانشآموزان با اختلالات هیجانی دارای روایی تشخیصی میباشد؟ طرح تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی مطرح نمود. جامعة آماری را تمامی دانشآموزان با اختلالات هیجانی تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و رجوع به مراکز درمانی تعداد 60 نفر به عنوان نمونه بالینی (اختلال هیجانی) و 60 نفر نیز از دانشآموزان هنجاری انتخاب شدند و سپس با بهرهگیری از آزمون اندریافت کودکان به اجرای آزمون در هر دو گروه پرداخته شد. لازم به ذکر است که ابتدا از دانشآموزان ارجاعی، یک مصاحبه با والدین و سپس یک چکلیست مشاهده رفتاری با تاکید بر ملاکهای تشخیصی DSM-5 تهیه و تعداد 60 کودک مدنظر قرار گرفتند. در نهایت تعداد 120 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر آزمون اندریافت کودکان (CAT-S) که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. در انتها، در پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی تشخیصی ابزار مذکور از ضریب حساسیت و وضوح-گرایی استفاده شده است و یافتهها نشان داد که کارتهای 1 تا 7 دارای ضریب حساسیت و وضوحایی بوده و میتوانند دانشآموزان با اختلال هیجانی را از دانشآموزان هنجاری تشخیص دهند.
In this Research, the "diagnostic validity of the Child Recognition Test (CAT.S) in students with emotional disorders" and the main question of the research is whether the Child Recognition Test (CAT.S) for students with emotional disorders Does it have diagnostic validity? The present research design was presented in the field of psychometric designs. The statistical population consists of all students with emotional disorders. Using targeted sampling method, available and referred to medical centers, 60 as a clinical sample (emotional disorder) and 60 as normative students. They were selected and then the test was performed in both groups using the children's entrance test. It should be noted that first, from the referring students, an interview with the parents and then a behavioral observation checklist with emphasis on the DSM-5 diagnostic criteria were prepared and 60 children were considered. Finally, 120 students were selected as the sample. The measurement tool in the present Research is the Child Admission Test (CAT-S) which has good validity and reliability. Finally, in the present study, in order to evaluate the diagnostic validity of the mentioned instrument, the coefficient of sensitivity and Clarification was used and the findings showed that Cards 1 to 7 have a coefficient of sensitivity and clarity and can be known. Distinguish students with emotional disorders from normative students.