ویژگیهای روان سنجی مقیاس کوتاه خودکارآمدی معلم
محورهای موضوعی : روان سنجیسمیه سالاری 1 , سیاوش طالع پسند 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان
2 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی. دانشگاه سمنان
کلید واژه: "اعتبار", "خودکارآمدی", "خودکارآمدی معلم", "روایی",
چکیده مقاله :
باورهای خودکارآمدی به باورهای شخص در مورد تواناییهایش برای انجام دادن موفقیتآمیز یک سری فعالیتها گفته می-شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن- موران و وولفولک، 2001)، بود. شرکتکنندگان 220 معلم از مدارس دوم متوسطه منطقه سه مشهد بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی معلم، پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی را تکمیل کردند. روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا از طریق همبستگی با نمرات هوش هیجانی و رضایت شغلی، اعتبار با روش آلفای کرونباخ بررسی شد نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که دادهها با ساختار سه عاملی شامل مشارکت فراگیران در امور تحصیلی، کارایی راهبردهای آموزشی و کارایی در مدیریت کلاس برازش مناسبی در نمونه معلمان داشت. روایی همگرای پرسشنامه خود کارآمدی با پرسشنامههای هوش هیجانی و خشنودی شغلی تایید شد. در کل، پرسشنامه خودکارآمدی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و برای اندازهگیری خودکارآمدی در جامعه معلمان مناسب است.
self-efficacy beliefs refer to individuals’ beliefs about their capabilities to successfully carry out a particular course of action. The purpose of this study was to examine the psychometric indices of teacher’s self-efficacy questionnaire (Schwann-Moran & Wolfowlk, 2001). The population of the study consisted of 220 teachers from secondary schools in the third district of Mashhad which were randomly selected by cluster sampling. All of them answered a teacher’s self-efficacy, an emotional intelligence, and job satisfaction questionnaire. Structural validity was verified through factor analysis, convergent validity was verified through correlation with emotional intelligence and job satisfaction scores, and validity was assessed by Cronbach's alpha method. The results of confirmatory factor analysis showed that the data with three factor structure, including participation of learners in academic affairs, the effectiveness of training strategies and efficiency in classroom management had acceptable fit to data in the teacher’s sample. The convergent validity of self-efficacy questionnaire was confirmed by emotional intelligence and job satisfaction questionnaires. In general, self-efficacy questionnaire has appropriate validity and is appropriate for measuring self-efficacy in the teachers’ community.