ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی
محورهای موضوعی : روان سنجیجواد شهبازی 1 , مالک میرهاشمی 2 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 3
1 - دانشآموخته دکترای روانشناسی، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران.
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار، دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: ویژگیهای روانسنجی, پرسشنامه اعتیاد به اینترنت, نیازهای روانشناختی بنیادی, اعتبار, دانشجویان,
چکیده مقاله :
از زمان معرفی اینترنت تاکنون، سرعت تحولات در زندگی دچار افزایش چشمگیری شده است. اعتیاد به اینترنت میتواند جریان زندگی انسان را دستخوش تغییرات اساسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع در این پژوهش به تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی پرداخته شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رودهن در سال 1400 میباشند که 481 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه نیازهای روانشناختی بنیادی دسی و رایان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل آزمون 928/0 اعتیاد به اینترنت نشان داد که همسانی درونی و به بیان دیگر اعتبار پرسشنامه بسیار بالاست. برای تحلیل عاملها، تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد که در نتیجه آن، سه عامل تحمل به عنوان عامل اول، برجستگی به عنوان عامل دوم و تغییر خلق به عنوان عامل سوم استخراج شد. در نهایت مدل ساختاری رابطه نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مورد برازش قرار گرفت و رابطه معکوس و معنادار نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مشخص گردید. همچنین بین همه مولفههای نیازهای روانشناختی بنیادی و اعتیاد به اینترنت با متغیر اصلی رابطه معنادار مشخص شد.
Since the introduction of the Internet, the pace of changes in life has increased significantly. Addiction to the Internet can cause fundamental changes in human life. Due to the importance of the subject in this research, the psychometric properties of Young's Internet Addiction Questionnaire and its relationship with Basic psychological needs were determined. The statistical population is the students of Roudehen University in 1400, of which 481 people were investigated by multi-stage random sampling method. Young's Internet Addiction Questionnaire and Desi and Ryan's Basic Psychological Needs Questionnaire were used to measure the research variables. SPSS and AMOS software were used for data analysis. Cronbach's alpha coefficient value of 0.928 of the whole internet addiction test showed that the internal consistency and in other words the validity of the questionnaire is very high. In order to analyze the factors, an exploratory factor analysis was performed, as a result of which, three factors of tolerance were extracted as the first factor, salience as the second factor, and mood change as the third factor. Finally, the structural model of the relationship between basic psychological needs and Internet addiction was fitted and the inverse and significant relationship between basic psychological needs and Internet addiction was determined. Also, a significant relationship was found between all components of basic psychological needs and internet addiction with the main variable.