بررسی پایایی و روایی مقیاس بهزیستی روان شناختی کودکان (PWB-c)
محورهای موضوعی : روان سنجیماندانا سپنتا 1 * , احمد عابدی 2
1 - دکتری روان شناسی کودکان با نیاز خاص، دانشکده علوم تربیتی (بخش روان شناسی کودکان با نیاز خاص)، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی (بخش روانشناسی کودکان با نیاز خاص)، دانشگاه اصفهان، ایران
کلید واژه: روایی, پایایی, بهزیستی روان شناختی کودکان,
چکیده مقاله :
مقدمه: اندازهگیری بهزیستی روانشناختی کودکان تلاش مهمی است چرا که اجازه میدهد رابطه بین بهزیستی ذهنی و روان-شناختی کودکان بررسی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی کودکان (PWB-c) فرم 24 سوالی بود که برگرفته از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف میباشد. مواد و روش کار: روششناسی این پژوهش، توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دوره ابتدایی بین سنین 12-8 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 300 دانشآموز (150 دختر و 150 پسر) انتخاب شدند. با بهرهگیری از روش آلفای کرونباخ، معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرمافزار spss.22 و Lisrel 8.80، روایی سازه آن مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل از برازش مطلوب برخوردار میباشد و ساختار کلی روابط مورد آزمون در تحلیل عامل مرتبه اول از طریق دادههای به دستآمده تائید میشود (شاخصهای IFI، NFI، CFI، RFI و GFI بزرگتر از 90/0 و PNFI بزرگتر از 5/0؛ خطای تقریبی (RMSEA) کوچکتر از 08/0؛ و خی دو به هنجار (X2/DF) نیز کوچکتر از 3 ). ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس بهزیستی روانشناختی کودکان و تمامی خرده مقیاسهای آن (تسلط بر محیط=76/0، رشد فردی=70/0، هدف در زندگی=70/0، پذیرش خود=83/0، خودمختاری=90/0، و روابط مثبت با دیگران=73/0) بیشتر از 70/0 میباشد که نشاندهنده مطلوب بودن پایایی مقیاس میباشد. بحث و نتیجهگیری: در مجموع، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مقیاس بهزیستی روانشناختی برای کودکان (PWB-c) از روایی و پایایی مطلوبی برای سنجش مولفههای بهزیستی روانشناختی کودکان در ایران برخوردار است.
Background & Aims: Measuring children's psychological well-being is an important effort because it allows for a relationship between the mental and psychological well-being of children. The purpose of the present study was to investigate the validity and reliability of the 24-item psychological well-being scale for children (PWB-c) derived from Ryff's scales of Psychological Well-being. Materials & Methods: The research was conducted with descriptive method and it was of validation type. The statistical population of the study consisted of all primary school children aged 8-12 in Isfahan city in the school year of 2017-18 so that 300 students (150 female and 150 male) were selected through randomized cluster sampling method. Using Cronbach's alpha, structural equations and confirmatory factor analysis, the construct validity of the scale was investigated by spss.22 and lisrel 8.80. Results: The results showed the goodness fit of the model, and the general structure of the tested relations was confirmed in the first order factor analysis through the obtained data (IFI, NFI, CFI, RFI and GFI indices greater than .90 and PNFI greater than 0.5; Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) is less than 0.08; X2/df are smaller than 3). Cronbach's alpha coefficients of the whole psychological well-being scale for children and all of its subscales (environmental mastery=.76, individual growth=.70, purpose in life=.70, self-acceptance=.83, self-determination=.90, and positive relationships with others=.73) were greater than .70, indicating the acceptability of the scale reliability. Conclusion: The results of the research showed that the psychological well-being scale for children (PWB-c) has an acceptable validity and reliability for measuring the psychological well-being of children in Iran.