ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانهی زمینهای براساس نظریهی پنتاگون
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمهدی محمدی 1 , فاطمه عبدشریفی 2
1 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و رواوانشناسی دانشگاه شیراز
2 - کارشناس ارشد.
کلید واژه: دانشجویان, هوش چندگانهی زمینهای, نظریهی پنتاگون, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانهی زمینهای براساس نظریهی پنتاگونبود. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع تحلیلی و پیمایشی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، کلیهی دانشجویان ترم 6 و 8 این دانشکده انتخاب شدند. برای ساخت ابزار پژوهش، ابتدا زیرمقیاسها و گویههای هوش چندگانهی زمینهای بر اساس مدل هوش یادگیری پنتاگون(چنگ،2000) بیرون کشیده شده و سپس اعتبار صوری، محتوایی و سازه و پایایی آن با استفاده از نرمافزارهای spss18 وLisrel 8.54 محاسبه و پس ازحذف ملاکها و نشانگرهای غیر معتبر و بدون پایایی، مقیاس نهایی آماده شد. نتایج مطالعه بر اساس مقیاس ساخته شده نشان داد که 1- میانگین انواع هوش چندگانهی زمینهای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بالاتر از حد متوسط اما پایینتر از حد مطلوب میباشد. 2- بالاترین میانگین هوش چندگانهی دانشجویان مربوط به هوش اجتماعی و پایینترین میانگین مربوط به هوش سیاسی آنان میباشد. 3- بین میانگین انواع هوشهای چندگانهی دانشجویان رشتههایمختلف تفاوت معناداری وجود دارد. 4- بین میانگین انواع هوشهای چندگانهی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 5- بین میانگین انواع هوش چندگانهی دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشکده تفاوت معناداری وجود ندارد.
The general purpose of this study was to Development and validation of Contextualized Multiple Intelligences Based on Pentagon Theory. The method of present study was descriptive and survey research. The statistical group was all of the students in college of Education and Psychology in Shiraz University. By cluster sampling method all of the students from 6 and 8 terms were selected. To make the research instrument, at first the contextualized multiple intelligences items and subscales were determined based on pentagon learning intelligence model and after that content and face, reliability and validity and the construction of that were estimated by using SPSS 18 and LISREL 8.54 software and after omitting unreliable and invalid criteria and indexes final scale was prepared. The results of research based on this scale revealed that : 1) The average of different types of students learning intelligence was higher than average level but it was lower than desired level .2) The highest average of students learning intelligence was refered to social intelligence and the lowest average refered to their political intelligence. 3) There was a significant difference in different types of learning intelligence in students with different field. 4) There was a significant difference in different types of learning intelligence in male and female students. 5). There wasn’t a significant difference between dormitory and non-dormitory students in different types of learning intelligence.