تاثیر آموزش مدیریت شناختی- رفتاری(CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان(اصفهان)
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیآذر کاظمی 1 , اصغر آقایی 2 , حمید آتش پور 3 , رویا فلاحیان 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: کیفیت زندگی, مدیریت شناختی- رفتاری(CBM), پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36),
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش مدیریت شناختی- رفتاری(CBM) بر کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش، آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان در پاییز 1391 تشکیل میدادند که از میان آنها 40 نفر به شیوهی در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی کیفیت زندگی SF-36بود. در 10 جلسه(هر جلسه 90 دقیقه طی 5 هفته و هر هفته 2 جلسه) آموزش مدیریت شناختی- رفتاری بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. یافتهها نشان داد که آموزش مدیریت شناختی- رفتاری تاثیر معناداری بر 5 بعد از کیفیت زندگی شامل خستگی یا نشاط، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی دارد(01/0>P). اما درسه بعد از کیفیت زندگی(عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی و محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات جسمانی) بین دو گروه تفاوت معناداری(05/0<P) بهدست نیامد. بر این اساس بدیهی است که از طریق آموزشهای گروهی مبتنی بر مدیریت شناختی رفتاری بتوان ضمن آموزش شناخت و درک شرایط روانی بهتر کیفیت زندگی دانشجویان را ارتقا بخشید.
The purpose of this study was to determinate the effect of cognitive behavioral management training on the quality of life of the students of Azad Khorasgan (Isfahan) university. The method of this study was a randomize pretest-posttest with control group design. The statistical population of this study was the students of Islamic Azad university of Khorasgan in fall of 1391, in which 40 people were selected and assigned randomly into two groups - control and experimental- each one including 20 people. Quality of life's questionnaire (SF-36) was used to gather the data. The experimental group received cognitive behavioral management training in 10 sessions (in 5 weeks, 2 sessions per week and each session 90 minutes). The results showed that there was a significant difference in 5dimensions of quality of life (fatigue or vitality, mental health, social function, bodily pain, general health) in experiment group. There was not any difference between control and experimental groups in 3 dimensions contain physical function, role physical and role emotional (p>0.05). On the basis of this study is clear that through cognitive behavioral management training can promote quality of life meanwhile cognition training and mental condition's perception.