مقایسۀ شخصیّتهای تمثیلی در مثنوی جلال و جمال نزلآبادی و لیلی و مجنون نظامی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیرقیه نورمحمدی 1 , عبدالحسین فرزاد 2
1 - دانشجوی دورة دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تمثیل, character, شخصیّت, Allegory, نزلآبادی, جلال و جمال, nazlabadi, لیلیومجنون, jalal and jamal, lily and majnoon,
چکیده مقاله :
مثنوی جلال و جمال سرودۀ محمّد نزلآبادی از جمله سرودههای عاشقانه تمثیلی میباشد که برخلاف مثنوی مشهور لیلی و مجنون نظامی، تقریباً ناشناخته مانده است. در این تحقیق علاوه بر معرّفی این منظومه، به بررسی و مقایسۀ شخصیّتهای تمثیلی این داستان با داستان لیلی و مجنون پرداخته شده و سعی شده است بدانیم در کدام یک از دو منظومه بیشتر از شخصیّتهای تمثیلی استفاده شده است؛ و کاربرد کدام نوع از شخصیّتهای تمثیلی (انسانی، غیرانسانی) بیشتر به کار رفته است. سرانجام طبق بررسیهایی که در این تحقیق صورت گرفته میتوان گفت که شخصیّتهای تمثیلی داستان جلال و جمال نسبت به داستان لیلی و مجنون بیشتر است و شاعر در مثنوی جلال و جمال اکثر شخصیّتهایش را با دو بعد ظاهری و معنوی آنها معرفی کرده است که با اندکی مسامحه میتوان میزان کاربرد شخصیّتهای انسانی و غیرانسانی این مثنوی را یکسان دانست.
The masnavi jalal and jamal composed by mohammad nazlabadi are almost allegorical, romances, which unlike the famous masnavi of lily and the majnon by nezami have remained almost unknown. in addition to the introduction of this poem, this study also explores and compares the allegorical characters of this story with the story of lily and majnoon and it has become possible to know in which of the two poems most of the allegorical characters are used and which types of allegorical (human,nonhuman) characters have been used. finnally, according to the observation made in this study, the allegorical characters of the story of jalal and jammal are more than the story of lily and majnoon. And the poet in masnavi jalal and jamal has introduced most of his characters with two apparent and spiritual dimensions and with a little neglect, the application of the human and nonhuman characters of this masnavi can be considered the same.
_||_