گونه های تمثیل در مثنوی المعنویه الخفیه اثر ابراهیم گلشنی بردعی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسی
1 - 1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران.
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
کلید واژه: گلشنی بردعی, المعنویه الخفیه, گونههای تمثیل, رذائل اخلاقی, Golshani Barda'I, Al-Ma'nawiyyah Al-Khafiya, Allegorical Types, Moral Vices,
چکیده مقاله :
برای فهم آثار عرفانی که اغلب حاصل تجربه ها و آموزه های عرفانی شاعران عارف است، صور خیال نقش زیادی داشته و جزء لاینفک آثار عرفانی است. صاحبان این آثار به شکلی آسان و همه فهم از حکایات، داستان ها، امثال، قصه های تمثیلی و رمزی برای تصویر و استدلال و توجیه دعاوی و اقوال خود بهره می گرفته اند تا تصوّر و قبول آنها برای اذهان آحاد مردم به آسانی انجام گیرد. مثنوی عرفانی المعنویه الخفیه سرودة شیخ ابراهیم گلشنی بردعی یکی از این آثار است. شاعر از بزرگان صوفیه و پیروان طریقت آذربایجان در سدۀ نهم هجری است و مثنوی وی نظیره ای بر مثنوی معنوی مولاناست. موضوع و هدف این مقاله که به روش تحلیل اطلاعات و کتابخانه ای انجام شده است، بررسی انواع شگردهای تمثیلی همانند داستان تمثیلی، پارابل، اگزمپلوم، نماد، اسطوره و تمثیلات قرآنی است که شاعر برای تفهیم تاثیر مستقیم نفس، هواپرستی، زن بارگی، شهرت طلبی، طول امل، ، تغییر قضا و قدر و... برای مخاطب تبیین و تشریح کرده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که تمثیل داستانی(الیگوری) پر بسامدترین نوع تمثیل این مثنوی است.
To understand mystical works, which are often the mystical experiences and teachings of mystical poets, imagination forms play an important role and are an integral part of mystical works and their creators , in order to bring the level of public awareness closer to the educational concepts of these works, have easily used the anecdotes, stories, proverbs, allegorical and cryptic stories for their image and reasoning, justification of their claims and sayings so that they are easily understood, imagined and accepted by people. The mystical Masnavi "Al-Ma'nawiyyah Al-Khafiya" composed by Sheikh Ibrahim Golshani Barda'i is one of these works that has just been corrected. The poet is one of the great Sufis and followers of the Azerbaijani Tariqat (path) in the ninth century AH, and his Masnavi is similar to Rumi's spiritual Masnavi. The research of this 35,000-verse Masnavi includes the study of all kinds of allegorical tricks such as allegorical stories, parables, exemplum, symbols, myths, method of equation, allegorical metaphors, and Qur'anic allegories that the poet has explained to the audience to understand the direct effect of self, sensuality, womanizing, fame seeking, long desire, changing destiny, and so on. The authors pointed out that fictional allegory is the most common type of allegory in this Masnavi. This research has been done by data and library analysis.
قرآن کریم
_||_