تحلیل تمثیل های مرزبان نامه با رویکرد سویه های شناختی(لنگرانداختن)
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیملیحه پاکروح 1 , شیرین صمصامی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس
2 - عضو هیأت علمی و استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی طبس
کلید واژه: تمثیل, مرزباننامه, واژگان کلیدی: سوگیری شناختی, لنگرانداختن,
چکیده مقاله :
چکیده:تصمیمگیری یکی از شاخصههای مهمّ زندگی آدمی است. همچنین شناخت سوگیریهای ذهنی میتواند به انسان کمک کند تا در هنگام تصمیمگیری کمتر دچار اشتباه و خطا شود. مسألۀ تحقیق، آموزش سوگیریهای ذهنی به مخاطبان در قالب تمثیل است. اهمیّت جستار حاضر در تبیین مهارت تصمیمگیری بدون تأثیرپذیری از سوگیری ذهنی است. هدف این جستار تبیین سوگیری لنگرانداختن با استفاده از تمثیل، برای مخاطبان و استفاده از آموزههای روانشناسی و ادبیات در زندگی روزمره است.تلاش بر این است تا به این پرسش پاسخ داده شود که سوگیری لنگر انداختن چیست؟ و در تمثیلهای مرزباننامه برای مقابله با این سوگیری چه راهکارهایی ارائه شده است؟ تاکنون به طور خاص در زمینۀ سوگیریهای شناختی در مرزباننامه تحقیقی صورت نگرفته است. روش تحقیق، توصیفی_تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانهای به انجام رسیده است.یافتههای این مقاله نشان میدهد که استفاده از تمثیل، بهترین شیوۀ آموزش به مخاطبان است و به منظور جلوگیری از گرفتار شدن در دام خطای لنگر انداختن بهتر است در هنگام تصمیمگیری صبور باشیم و به جمعآوری اطّلاعات بیشتری اقدام کنیم.
Decision making is one of the important characteristics of human life. Also, knowing mental biases can help people to make less mistakes when making decisions. The research issue is teaching mental biases to the audience in the form of parables. The importance of this essay is in explaining the decision-making skill without being influenced by mental bias. The purpose of this essay is to explain anchoring bias using allegory for the audience and using the teachings of psychology and literature in everyday life.The attempt is to answer the question, what is anchoring bias? And what solutions are presented in the parables of Marzban nameh to deal with this bias? So far, no research has been done specifically in the field of cognitive biases in Marzban nameh. The descriptive research method is an analysis that has been done using library resourcesThe findings of this article show that using parables is the best way to teach the audience and in order to avoid falling into the trap of anchoring error, it is better to be patient when making decisions and collect more information.
_||_