واکاوی ابعاد و مولفه های مدل بالندگی حرفه ای مدیران مدارس متوسطه با تاکید بر سیاست های آموزشی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: مدل مفهومی, مدیران مدارس, ابعاد بالندگی حرفهای, مولفههای بالندگی حرفهای, سیاستهای آموزشی,
چکیده مقاله :
اکبر جودکی[1]- کامران محمدخانی[2]- امیر حسین محمد داودی[3] تاریخ دریافت: 25/9/1397- تاریخ پذیرش: 13/11/1397 سازمان های آموزشی همانند سایر سازمان ها دارای اهداف، ساختار، فرایند سیاستگذاری، برنامه، منابع انسانی و فیزیکی می باشند. به همین منظور برنامه های بالندگی حرفه ای مدیران جایگاهی ویژه در سیاست گذاری های آموزش و پرورش دارند و یکی از مولفه های اصلی بالندگی حرفه ای مدیران تدوین سیاست های آموزشی درست می باشد. هدف از انجام این پژوهش واکاوی ابعاد و مولفه های بالندگی حرفه ای و ارائه مدل بالندگی حرفه ای مدیران مدارس متوسطه با تاکید بر سیاست های آموزشی بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بود و روش تحلیل محتوا در این پژوهش ملاک عمل بوده است. جامعۀ آماری شامل متخصصان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش، مسئولان آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت آموزشی بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در مجموع 12 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. [1] - دانش آموخته دکتری، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ajoodaki786@gmail.com [2] - دانشیار و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئولk.kamran@srbiau.ac.ir [3] - دانشیار و عضو هیئت علمی ، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، استان مرکزی، ایرانadavoudi838@yahoo.com
Akbar Joodaki[1] Kamran Mohammad khani[2] Amir Hosein Mohammad Davoudi[3] Abstract Educational organizations, like other organizations, have objectives, structure, policy, program, human and physical resources. To this end, professional development programs of principles have a special role in education policy making. one of the key components of professional development of managers is the formulation of correct educational policies. The purpose of this research was toexamine the dimensions and components of the professional development and to present the professional development model for high school principalswith an emphasis on educational policies. This research was a type of qualitative research and the method of content analysis in this research has been the criterion of action. The statistical population consisted of experts and educators in the field of education, education officials and trustees, and faculty members in the field of educational management, who were selected through a purposive sampling method in a total of 12 persons as research participants. Data were collected through semi-structured interviews. To obtain validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing non-participant experts were used in the research. [1] - PhD in Educational Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran [2] - Associate professor of Higher education management Islamic Azad University science and research branch of Tehran [3] - Associate professor of educational management Islamic Azad University branch of Saveh
_||_