شناسایی، تبیین و رتبه بندی مولفه های دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیحبیب شیخی 1 , محمد سلطانی فر 2 , افسانه مظفری 3
1 - دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هویت ملی, سینما, دیپلماسی فرهنگی, سیاسی, هویت دینی,
چکیده مقاله :
با شناخت نقاط ضعف و قدرت سینمای ایران می توان، با جلوگیری از اسلام هراسی و ایران ستیزی در سطح بینالملل، زمینه های آگاهی و ارتقاء فرهنگی درون جامعه را فراهم نمود. لذا هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران بوده و چگونگی وضعیت موجود ابعاد و مولفههای فوق در سینمای ایران و فاصله آن با وضعیت مطلوب از پرسش های اساسی است. درمطالعه بازنمایی مولفه های فوق از روش آمیخته استفاده شده است، سپس پرسشنامه محقق ساخته ای بالغ بر60 مورد ازمولفه های فرهنگی، شناسایی و بررسی شد. جامعه آماری در فاز اول پژوهش متشکل ازمجموعه ای از خبرگان حوزه سینما ودیپلماسی می باشند. در نمونهگیری از تکنیک گلوله برفی و در ادامه از سه نوع پرسشنامه دلفی، مقایسات زوجی و وضعیت مولفههای دیپلماسی فرهنگی درقالب ابعاد پنجگانه ملی، دینی، فرهنگی، سیاسی و تکنیکی درسینمای ایران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، نشان داد که بازنمایی مولفه مولفههای دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران از وضعیت مطلوب فاصله دارند.
By recognizing the weaknesses and strengths of Iranian cinema, by preventing Islamophobia and anti-Iranianism at the international level, the fields of awareness and cultural promotion within the society can be provided. Iran and its distance from the desired situation are fundamental questions. In the study of representation of the above components, the mixed method was used, then a researcher-made questionnaire of 60 cultural components was identified and reviewed. The statistical population in the first phase of the research consists of a group of experts in the field of cinema and diplomacy. In sampling the snowball technique and then three types of Delphi questionnaires, pairwise comparisons and the status of cultural diplomacy components in the form of five national, religious, cultural, political and technical dimensions were used in Iranian cinema. Data analysis showed that the representation of the components of cultural diplomacy in Iranian cinema is far from the desired situation.
_||_