تبیین نقش سیاستگذاری دولت ها درایجاد وفاداری کارکنان سازمان های دولتی ایران
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیمحسن نورانی 1 , رضا شعبان نژاد 2 , بیت الله اکبری مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: وفاداری, سازمان های دولتی, سیاست گذاری, حالات روان شناختی, روش فرا ترکیبی,
چکیده مقاله :
هدف از این مقاله بررسی نقش سیاست های حاکمیتی درسازمان های دولتی ایران است به صورتی که در حوزه های مختلف فردی، شغلی و سازمانی منجر به پرورش وفاداری کارکنان گردد.در بخش اول به منظور ارائه الگویی جامع از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده شد. تعدادی از صاحب نظران دانشگاهی و مدیران دولتی به صورت هدفمند نمونه گیری شد و با شناسایی مقولات، مفاهیم وکدها الگوی اولیه پژوهش شکل گرفت. در بخش دوم با ارزیابی روایی محتوا و نظرهای خٌبرگان به منظور کاربردی کردن الگو در سازمان های دولتی تعداد ۲۹۲ پرسشنامه (نمونه گیری طبقه بندی) میان کارکنان ستادی استان قزوین توزیع شد. بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت.براساس نتایج، ایجاد رابطه بین مفاهیم روان شناختی با ابعاد، مولفه ها و مقوله های شخصی، شغلی و سازمانی می تواند به سیاست گذاران در بهسازی وفاداری کارکنان نقش بالایی داشته باشد.
The purpose of this article is to investigate the role of Sovereign policies in Iranian governmental organizations in a way that leads to fostering employee loyalty in various personal, professional and organizational areas.In the first part, in order to provide a comprehensive model, the qualitative meta-hybrid research method was used. A number of academic experts and government managers were purposefully sampled and the initial research model was formed by identifying categories, concepts and codes. In the second part, 292 questionnaires (classification sampling) were distributed among the staff of Qazvin province by evaluating the content validity and opinions of experts in order to apply the model in government organizations. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis. Based on the results of creating a relationship between psychological concepts with dimensions, components and categories of personal, professional and organizational can play a significant role in improving employee loyalty to policy makers.
_||_