چالش سنت و مدرنیته در ایران
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: هویت ایرانی, سنت, تجدد, هویت اسلامی, روشنفکر, مدرنیه,
چکیده مقاله :
با پیدایش دولت – ملت و ایجاد دولت مطلقه مدرن در عصر پهلوی اول، در ایران نوعی شبه تجدد از بالا آغاز شد. تاکید میرزا ملکم خان، آخوند زاده و سید جمال الدین اسدآبادی به علم به عنوان مؤلفه ممتاز مدرنیته، تاکید بر هویت اسلامی از جانب سید جمال الدین اسدآبادی و تاکید بر هویت ایرانی و بعدها انجمن ایران جوان، نویسندگان کاوه، تکنوکرات ها، جریان روشنفکری دینی و جزیان روشنفکری چپ در عصر پهلوی اول و دوم به نوعی پیوستگی میان اندیشه های روشنفکری را نشان می دهد. با این حال هیچ پارادیم مسلطی در مورد اندیشه ناب ایرانی، اندیشه ناب غربی و اندیشه ناب اسلامی در هیچ یک از دوران نوین ایران وجود نداشته است. دیدگاه های مشترک بین متفکران را می توان در موضوعاتی همچون آشنایی به فلسفه سیاسی و اندیشه های سیاسی غرب و شکاف میان ایران و تفکر تجدد اشاره کرد. همچنین درباره تفاوت ها می توان به تفاوت در معنای مدرنیته و سنت، شاخصه های تجدد، اهداف مدرنیته، نتایج و تبعات تجدد، تمایز بین غرب و مدرنیته و تاثیرات هویتی تجدد و سنت اشاره کرد.
With the emergence of nation-state and establishment of modern absolute state in the first Pahlavi dynasty era, a kind of semi- modernity began from the top. Mirza Malkam Khan, Akhundzade and Sayyed Jamal ad-Din Asadabadi emphasized the science as a major factor of modernity. The emphasis on Islamic identity by Sayyed Jamal ad-Din Asadabadi, the emphasis on Iranian identity and then Association of Youth Iran, Kaveh authors, Technocrats, religious intellectuals and left oriented intellectuals in the first and second Pahlavi dynasty show a kind of affinity between intellectual thoughts. Nevertheless, there is no dominant paradigm about Iranian pure thought, Western pure thought and Islamic pure thought in modern Iran. Intellectuals had similar attitudes about issues such as western political philosophy and thought; and the gap between Iran and thought of modernity. They, also, had different views about the meaning of modernity and tradition, modernity factors, the aims of modernity, the results and consequences of modernity, the distinction between the West and the modernity and the effects of modernity and tradition on identity
_||_