گردشگری رویداد محور: محرکی موثر بر جذب گردشگران به جشنوارههای محلی (مورد مطالعه: جشنواره انارچینی روستای انبوه شهرستان رودبار)
گردشگری رویداد محور روستای انبوه
محورهای موضوعی : جغرافیای اقتصادی
مجید اکبری 1 , مرضیه طالشی 2 , محمد طالشی انبوهی 3
1 - دانشگاه پیام نور
2 - کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه گیلان
3 - کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
کلید واژه: محرک, تحلیل ساختاری, گردشگری, گردشگری رویداد محور, روستای انبوه,
چکیده مقاله :
جشنوارهها و رویدادها در زمره سریعترین بخشهای درحال رشد گردشگری در جهان به شمار میروند و مدیران مقاصد گردشگری دریافتهاند که باید جاذبههای نو، هیجان انگیز، بکر و بی رقیب را به مجموعه داشتههای گردشگری مقاصد خود بیفزایند تا شمار متقاضیان بازدید از آن مقاصد مطابق خواستهها و اهداف درنظرگرفته شده گردشگری باشد. این مقاله کوشیده است با روش تحلیل ساختاری، محرک¬های موثر بر وضعیت آینده جذب گردشگران به جشنواره محلی انارچینی روستای انبوه رودبار را بازشناسی و خوشه بندی کند. مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقيق، توصیفی- تحلیلی است. داده¬های نظری با روش اسنادی و داده¬های تجربی با روش پیمایشی بر پایه تکنیک دلفی تهیه شده است. جامعه آماری 30 نفر از خبرگان، جامعه محلی و گردشگران بر اساس نمونهگیری هدفمند و محرک¬های گردشگری رویداد محور، 46 نیروی محرک در 19 بعد است که با روش تحلیل اثرات متقابل ساختاری در نرمافزارMICMAC پردازش شده است. یافته ها از نظر تحلیل کلی محیط سیسم نشان داد که 645 رابطه عدد 3 دارد و این به معنای آن است که روابط محرک¬های کلیدی بسیار زیاد بوده و از تاثیرگذاری و تاثیرپذیری زیادی برخوردارند. همچنین نتایج دیگر پژوهش از تحلیل اثرات متقابل، بیانگر پراکندگی نیروهای محرک در وضعیتی پیچیده و بینابین از اثرگذاری و اثرپذیری است؛ نظام خوشه¬بندی محرک¬ها حاکی از تمرکز محرک¬های مستقل است. از مجموع 46 نیروی پیش¬برنده گردشگری رویداد محور جشنواره انار چینی روستای انبوه، 11 محرک کلیدی شامل وفاداری به رویداد، کیفیت رویداد، گسترش علایق شخصی، تجربه احساسی مثبت رهایی از روزمرگی¬ها، رضایت از رویداد، فرار از دغدغه¬ها، آرامش، احساس امنیت، تنوع در تجربه و آشنایی با مکان¬های تازه شناسایی گردید.
Festivals and events are among the fastest growing sectors of tourism in the world, and managers of tourist destinations have realized that they must create new, exciting, pristine and unrivaled attractions. add their destinations to the collection of tourism assets so that the number of applicants to visit those destinations is in accordance with the wishes and goals of tourism. This article has tried to identify and cluster the factors influencing the future state of attracting tourists to the Anarchini festival in the densely Anbooh village of Rudbar using the method of structural analysis. This article is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of research method. Theoretical data was prepared by document method and experimental data by survey method based on Delphi technique. The statistical population of 30 experts, local community and tourists based on purposeful sampling and event-based tourism drivers, is 46 driving forces in 19 dimensions, which are processed by structural mutual effects analysis method in MICMAC software. In terms of the general analysis of the system environment, the findings showed that 645 relationships have the number 3, and this means that the relationships of key drivers are very large and have great influence. Also, other results of the research from the analysis of mutual effects indicate the dispersion of driving forces in a complex and intermediate situation of effectiveness and effectiveness; The stimulus clustering system indicates the concentration of independent stimuli. Conclusion: From the total of 46 event-oriented tourism driving forces of the Chinese Pomegranate Festival in the Anbooh village, 11 key drivers include loyalty to the event, quality of the event, expansion of personal interests, positive emotional experience of freedom from everyday life, satisfaction with the event, escape from worries, Relaxation, feeling of security, diversity in experience and familiarity with new places were identified.
شناسایی و خوشهبندی محرکهای موثر بر جذب گردشگران به جشنواره انارچینی روستای انبوه
بمانیان، محمدرضا، غلامیرستم، نسیم، و رحمتپناه، جنت. (1393). عناصر هویتساز در معماری سنتی خانههای ایرانی. مجله مطالعات هنر اسلامی، دوره 7 (13)، 55-68. SID. https://sid.ir/paper/136845/e.
شهبازی چگنی، بهروز.، دادخواه، کاظم.، و معینی، مهدی. (1399). بررسی الگوهای هویت سازی در هویت معماری معاصر ایران مطالعات تطبیقی هنر، 4(8)، 1393، 8. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00260.x.
طالب الحق سمیرا، اصغری نیلوفر، باوندیان علیرضا. (1397) اثرگذاری مؤلفههای معماری بومی در طراحی مجتمع فرهنگی و آموزشی صنایع دستی بجنورد. جامعهشناسی کاربردی، 26(3)، 173-194. https://www.sid.ir/paper/858749/fa
طالبیان، نیما، و آتشی، محمد. (1398). در مجموعه کتابهای کارکردهای معماری، کتاب ششم: موزه، تهران: حرفه: هنرمند، "اول"، 12. https://bookmart.ir/product/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87
مطلبی، قاسم، صداقتی، عاطفه. (1399) خوانش هویت شهری با تأکید بر ارزشهای فرهنگی نهفته در خاطرات جمعی شهروندان) مطالعه موردی: شهر بجنورد ( فصلنامه علمی تخصصی مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهر، 3 (2)( پیاپی: 11) جلد یک. https://ensani.ir/file/download/article/1598848939-10160-11-1.pdf
REFRENCE
Bemanian, M., Gholamirostam, N., & Rahmtapnah, J. (2014). identity maker elements in the traditional architecture of Iranian houses. Journal of slamic Art Studies, 13. https://sid.ir/paper/136845/e.
Canbakal Ataoglu, N., Yavuz, A., & Acar, H. (2023). Design Approaches to Museum Open Spaces with User Evaluations. ICONARP International Journal of Architecture and Planning, 11(1). https://doi.org/10.15320/iconarp.2023.247
Chen, Fei (2019). Traditional architectural forms in market oriented Chinese cities: Place for localities or symbol of culture? Habitat International, 35:2, 410-418. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2010.11.012. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2010.11.012
Dillenburg, E. (2011). What, if Anything, Is a Museum? Exhibitionist, 30, 8-13. https://doi.org/10.29311/mas.v18i2.3147
Ellin, N. (2012). Integral urbanism: A context for urban design. Resilience in ecology and urban design: linking theory and practice for sustainable cities, 63-78. https://doi.org/10.1007/978-94-007-5341-9_4
Filene, B. (2017). History Museums and Identity. The Oxford Handbook of Public History, 327.
Greuther JK, 2011. Aesthetic in architecture. Translated by Doctor Jahanshah Pakzad and Abdul-Reza Homayoun. Publication of Shahid Beheshti University of Tehran. 7th printing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63534-7_22
Haque, A. B., Bhushan, B., & Dhiman, G.(2022). Conceptualizing smart city applications: Requirements, rchitecture, security issues, and emerging trends. Expert Systems, 39(5), e12753. https://doi.org/10.1111/exsy.12753
Hayatdawood, N. (2014). Evaluation of the Contemporary Art Museums with Emphasis on Interior Design Features (Doctoral dissertation, Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ). http://hdl.handle.net/11129/2047
Kingston, H. (2017). Vernacular Architecture and Regional Design: Cultural Process and Environmental Response. London: Elsevier Ltd. https://doi.org/10.4324/9780080939841
Li, J. H. & Bao, H. Y. (2021). Thoughts on Vernacular Architecture Research and Contemporary Regional Architectural Creation. Applied Mechanics and Materials, 174, 1656-1659. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.174-177.1656
Matlabi, Q., & Sedaghati, A. (2019). Reading urban identity with an emphasis on cultural values hidden in the collective memories of citizens) Case study: Bojnord city (Specialized scientific quarterly of urban design studies and urban researches, third year, 2 (consecutive: 11), one{In Persian}.
Moussazadeh, D., & Aytug, A. (2018). Investigating the evolution of the role and architecture of the museums. International Journal of Architectural and Environmental Engineering, 12(12), 1214-1218. https://doi.org/10.5281/zenodo.2579978
Parvizi, E. (2009). National architecture from the perspective of cultural identity. Journal of national studies, 3 https://www.rjnsq.ir/article_99636.html?lang=en {In Persian}
Rebano-Edwards, S. (2010). Conservation of Stone Buildings-Simple Preservation Techniques for Ancient Buildings. Suite101. com, 20. https://doi.org/10.17226/514
Safavi, S. (2013). Effects of design principles on visitors' perception in museum spaces (Master's thesis, Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAU). {In Persian} https:// api.semanticscholar.org/CorpusID:115580343
Sayo, S. B., Maina, J. J., & Sagada, M. L. (2017). Preservation of cultural heritage through the application of architectural strategies in museum designs. CARD International Journal of Environmental Studies and Safety Research (IJESSR), 2(1). ISSN: 2536-7277 (Print): 2536-7285.Online. http:// www.casirmediapublishing.com
Shahbazi Chegani, B., Dadkhah, K., and Moini, M. (2019). Examining the patterns of identity formation in contemporary Iranian architectural identity{In Persian}. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00260.x.
Talebian, N., and Atashi, M. (2018). In the collection of books on the functions of architecture, the sixth book: Museum, Tehran: Voreh: Artisan, "First", 12. {In Persian}. https://bookmart.ir/product/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87
Talebian, N., & Atashi, M. (2018). In the collection of books on the functions of architecture, the sixth book: Museum, Tehran: Voreh: Artisan, "First", 12. {In Persian} https://bookmart.ir/product/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87
Taleb-ul-Haq, S., Asghari, N, & Bavandian, A. (2017). The influence of native architectural components in the design of the cultural and educational complex of handicrafts in Bojnord. Applied Sociology, 26(3), 173-194. https://www.sid.ir/paper/858749/fa
Yuldasheva, M. K., & Kamilova, M. (2023). Foregn experience in the design and construction of innovative architecture of museums of the world. Central alan journal of art and design, 320-326. https://cajad.centralasianstudies.org/index.php/CAJAD/article/view/325