بررسی نقش واسطهای یادگیری سازمانی در ارتباط میان هوش سازمانی با چابکی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
مهدی عزیزی
1
(دانشجو)
حمید صادقی
2
(دانشجو)
رضا کرمی
3
(دانشجو)
کلید واژه: یادگیری سازمانی, دانشگاه تهران, چابکی سازمانی, واژگان کلیدی: هوش سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای یادگیری سازمانی در ارتباط میان هوش سازمانی با چابکی سازمانی در دانشگاه تهران انجامشده است. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1393-1394 بوده است که از بین آنها 309 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش سازمانی آلبرخت (2002)، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) و چابکی سازمانی محقق ساخته با روایی و پایایی مناسب استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هوش سازمانی بهصورت مستقیم (53/ 0 β=) و غیرمستقیم با نقش واسطهای یادگیری سازمانی (31/ 0 β=) بر چابکی سازمانی اثرگذار میباشد (درمجموع 84/ 0 β=). همچنین یادگیری سازمانی نیز بر چابکی سازمانی تأثیر قابلتوجهی دارد (71/ 0 β=).
Abstract this study aimed to investigate the role of mediator in the relationship between organizational intelligence and organizational learning, organizational agility is conducted at Tehran University. This cross-sectional study population included all faculty members of Tehran University's academic year 1393-1394 out of which 309 persons stratified cluster random sampling method and were selected community. Albrecht organizational intelligence questionnaire to collect data (2002), organizational learning questionnaire Nyfh (2001) and organizational agility was built with reliability and appropriate. To analyze the data, descriptive statistics and structural equation modeling using statistical software spss and lisrel was used. The results indicate that organizational intelligence directly (β = 0.53) and indirectly with the mediating role of organizational learning (β = 0.31) is the organizational agility (total β = 0.84). As well as organizational learning also plays a significant impact on organizational agility (= 0.71β).
منابع
فارسی
References