نقش هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری در خودکارآمدی معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسیروش قنبری 1 , مدینه همتی 2 *
1 -
2 -
کلید واژه: هوش معنوی, کیفیت زندگی کاری, خودکارآمدی, معلمان, مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری در خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان است که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال 1393 است با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی، کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی معلمان استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون آزمونt تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بالاتر از حد متوسط(3) و هم چنین وضعیت کیفیت زندگی کاری آنان در حد متوسط(3) بود. بین هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار، هم چنین بین کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از طریق هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری معلمان می توان خودکارآمدی معلمان را پیش بینی کرد.
The aim of present study is to investigate the effect of spiritual intelligence and quality of work life on teachers self-efficacy of elementary schools in Hamedan city in 1393. Using relative stratified random sampling and based on kerjci and Morgan table 310 teachers selected. For data collection standard questionnaires of spiritual intelligence quality of work life, and teachers self- efficacy were used. For data analysis pearson correlation and multiple regression analysis were used. The results showed that spiritual intelligence and teachers self-efficiency of elementary schools were above the average(3) as well as their quality of working life was average(3). Between spiritual intelligence and teachers self- efficacy there was significantly positive relationship. As were as between quality of work life and teachers self –efficacy. The result of multiple regression analysis showed that using spiritual intelligence, quality of work life teachers we can predict teachers self-efficiency.