بررسی تناسب مؤلفههای برنامه درسی مدارس با آموزش چند فرهنگی از دیدگاه مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلی اکبر خسروی بابادی 1 , عادل حلاج دهقانی 2 , بهاره بابایی 3
1 - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 -
3 -
کلید واژه: برنامه درسی, واژگان کلیدی: آموزش چند فرهنگی, دوره راهنمایی و متوسطه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی میزان تناسب مؤلفه های برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه (اهداف، موضوعات و محتوای دروس، شیوه های آموزشی و ارزشیابی) با مفاهیم آموزش چند فرهنگی و تاکید بر این نوع آموزش به عنوان رویکردی جدید در آموزش و فراهم نمودن فرصت های برابر آموزشی برای همه دانش آموزان با فرهنگ، قومیت، مذهب، جنسیت، زبان، توانایی های ویژه و طبقات اجتماعی مختلف به صورت توصیفی-پیمایشی بر روی 220 نفر از مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان کامیاران که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، اجرا گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی نظیر کنترل کیفیت آماری، آزمون t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که هر چند بین دیدگاه مدیران و معلمان زن و مرد در دو دوره راهنمایی و متوسطه تفاوت هایی وجود دارد ولی به طور کلی از نظر مدیران و معلمان هر دو دوره اهداف برنامه درسی و محتوای دروس در دوره راهنمایی و متوسطه با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب ندارد اما شیوه های آموزشی و ارزشیابی از دانش آموزان با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب دارد که علت این نتیجه را می توان آزادی عمل معلمان در بکارگیری روش های تدریس و ارزشیابی از دانش آموزان و توجه به نیازهای متنوع و متفاوت آنان دانست.
The purpose of this study was to investigate the relevance of the curriculum components of the secondary and secondary schools (goals, subject and content of courses, teaching methods and evaluation) to the concepts of multicultural education and emphasize this type of education as a new approach to education and provision. Educational opportunities for all students with culture, ethnicity, religion, gender, language, special abilities and various social classes were descriptively surveyed on 220 teachers and teachers of the middle and high schools of Kamyaran city. They were randomly selected and implemented. Data were collected from a researcher-made questionnaire using descriptive statistics and inferential statistics such as statistical quality control, t-test, and variance analysis. The results of the research show that although there is a difference between the viewpoints of male and female teachers and managers in both secondary and secondary schools, overall, in terms of both managers and teachers, both curriculum objectives and the content of courses in secondary education and Secondary school does not fit into the concepts of multicultural education, but educational and evaluation methods are consistent with the concepts of multicultural education, which can be attributed to the freedom of teachers to apply methods of teaching and evaluation of students and attention They considered their diverse and different needs.
- ابراهیم آبادی، غلامرضا .(1382). بررسی تاثیر کثرت گرایی فرهنگی بر فرهنگ سیاسی در ایرا (با تاکید بر تحولات اخیر جهان و ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- بیابانگرد، اسماعیل .(1386). روانشناسی تربیتی ( روانشناسی آموزش یادگیری )، تهران : نشر ویرایش.
- جوادی، محمدجعفر.(1379). آموزش چند فرهنگی به مشابه رویکردی در آموزش ، فصلنامه تعلیم و تربیت، ویژه جامعه شناسی آموزش و پرورش، سال شانزدهم، شماره 3 ، ص 26-9.
- حافظ نیا و همکاران .(1385). تاثیر جهانی شدن بر هویت ملی ( مطالعه موردی : دانشجویان دانشگاه های دولتی تهران ). فصلنامه ژئوپلیتیک ، سال دوم ، شماره سوم و چهارم ،ص 21-.1
- حکیم زاده و همکاران .(1386).تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی با توجه به مسائل و روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران : نشر ویرایش.
- سجادی، سیدمهدی .(1384).کثرت گرایی فرهنگی ، هویت و تعلیم وتربیت ( تعیین و ارزیابی )، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی ، سال اول ، شماره 1 ،ص 38-25.
- سینایی، وحید و ابراهیم آبادی ، غلامرضا.(1384) .کثر ت گرایی فرهنگی درذ عصر جهانی شدن و تحول فرهنگ سیاسی نخبگان در ایران ، نامه علوم اجتماعی ، شماره 25 ، ص 139-107.
- سلطانی، مسعود .(1388).بررسی وضعیت آموزش چند فرهنگی در مراکز تربیت معلم شهر سنندج ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه کردستان .
- صیدی، صادق .(1381). جایگاه کثرت گرایی در تربیت اسلامی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
- عضدانلو، حمید.(1386). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه شناسی، تهران، نشرنی.
- فتحی و اجارگاه، کورش.(1386). برنامه درسی به سوی هویت های چدید شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی، موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نو آوریهای آموزشی، تهران :آییژ
- مهرمحمدی، محمود و همکاران(1387). برنامه درسی :نظرگاهها،رویکردها و چشم اندازها، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی؛ مشهد: شرکت به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی).
_||_- Banks, J.A. and Banks, C.A.M (1993). Multicultural Education –Issues and Perspective (2nd Edition).Boston: allyn and Bacon, 2.
- 15- Bennett,C.(1999). Comprehensive Multicultural Education: Theory and Practice (4th Edition). Boston: allyn and Bacon, 11-17.
- 16- Bennett,C.(2003).Comprehensive Multicultural Education. Boston: Allyn & Cacon.
- Bevers, T. (2005). Cultural education and the canon: A comparative analysis of the content of secondary school exams for music and art in England, France, Germany, and the Netherland, 1990-2004, Elsevier B.V. Poetics 33:338-416.
- Bifuh-Ambe, E-B. (2006) Fostering Multicultural appreciation in pre-service teachers through Multicultral curricular transformation. Teaching and Teacher Education: An international journal of Research and studies , cardiff, UK2(6) 690-699.
- Chen shi, j. (2006). On epochal mission of multicultural education in a perspective of globalization, front. Educ. China 3:339-349
- El-Hani, C.& Mortimer, E. (2007). Multicultural education pragmatism, and the goals of science teaching. cult stud of sci Educ, 2:657-702.
- Epstien, Sh. (2009). Who are your friends? Complexities in Multicultural Education, Urban Rev.
- Ferguson, R(2008). If Multicultural science Education standards,Existed, What would they look like?, Jsci Teacher educ 19:547-564.
- Gorski, P. (2008). What we,re teaching teachers: Analysis of Multicultural teacher education coursework syllabi, Virginia, George Mason University.
- Higbee, J., Britt Lundell, D.and Duranczyk, I. (2003). Multiculturalism in developmental Education. The center for Research on developmental Education and Urban literacy, General college, University of Minnesota, Minneapolis, MN.
- Jenks, C.Etal. (2001). approaches to Multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. Human sciences press, Inc.
- Schoorman, D. and Bogotch, I. (2009). Conceptualizations of multicultural education among teachers: Implications for practice in universities and school, Teaching and teacher education: 1-8.
- Sleeter, C.E & Grant, C.A. (1988).Making Choses for Multicultural Education: rive approaches to race, class, and gender, Columbus, ph:Merril
- Smith, R. (2000) The Influence of Teacher Background on the Inclusion of Multicultural Education: A case study of two contrasts. The Urban Review, Vol. 32, No. 2: 155-176.
- Tartwijk, J. , Brok, p. ,Veldman, I. , Wubbels, T. (2009). Teachers practical knowledge about classroom management in Multicultural classrooms, teaching and teacher education, 25: 435-460.
- Tellez, K. (2008). What student teachers learn about multicultural education from their cooperating teachers, teaching and teacher education, 24: 43-58.
Winans , A. Bartlett, M. (2004). Multicultural education survey: A comparison of pre-college and college education experiences, Humboldt state university.