ساماندهی و نیازسنجی رشتههای فنیوحرفهای در شهرستان ارومیه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیگلاله آتشسیرو 1 , محمد حسنی 2 , میرنجف موسوی 3
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
کلید واژه: نیازسنجی, کلید واژه ها: ساماندهی, رشتههای فنیوحرفهای, شهرستان ارومیه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به ساماندهی و نیازسنجی شاخه فنیوحرفهای در شهرستان ارومیه میپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر، معلمان و کارفرمایان مرد و زن شهرستان ارومیه است که مشتمل بر 3434 دانشآموز، 333 نفر عوامل اجرایی و تعداد نامعلوم کارفرمایان است. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان 322 دانشآموز برآورد و تعداد 20 معلم و 10 کارفرما بنابه نظر اساتید به شیوة تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته با در نظر گرفتن روایی و پایایی مشتمل بر 35 سؤال بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از t تک متغیره، تحلیل واریانس یکراهه، tدو نمونة مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت موجود رشتههای فنیوحرفهای در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. معلمان نسبت به دانشآموزان نگرش مثبتتری دارند و بین نگرش معلمان با کارفرمایان، دانشآموزان با کارفرمایان و دانشآموزان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد. همچنین اولویت رشتهها از دیدگاه گروههای مورد مطالعه، جمعبندی و مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند تا ضمن شناخت نیازهای جامعه مورد مطالعه موجبات آمایش رشتههای فنیوحرفهای فراهم آید.
Abstract This study deals with organizing and assessment of Technical & Vocational educational branch in Orumieh. Study research population consisted of all male and female students, teachers and male and female employers in Orumieh which include 3434 students, 333 administrator and unknown number of employers. In order to estimate sample size 322 students were selected using Morgan& Krejcie table more ever 20 teachers and 10 employers also were selected by instructors’ advice through random stratified method. This is an applied research which has been performed by descriptive- survey method. Research tool were 3 researchers made questionnaire with 35 question considering its durability and reliability. Data analysis in descriptive level used frequency, mean, and standard deviation and in inferential level from t, single variable, one way ANOVA, t with two independent variables and also Freedman test have been performed. Research results revealed that current status in technical and vocational is in relatively desirable level. Teachers have more positive view than students; moreover between teachers and employers view, students and employers, male and female students there are not any difference. Further more major priorities from study groups’ point of view have been discussed so that not only recognize requirement of studied population but also preparing Technical and Vocational majors.
منابع
فارسی
انگلیسی