تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط ساختاری رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی مدیران)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمحمد علی نادی 1 * , نزهت الزمان مشفقی 2 , هاجرسادات میرلوحی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکتری، ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 -
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, عملکرد سازمانی, رضایت شغلی, رهبری اخلاقی, دلبستگی به تغییر,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط بین رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی به اجرا درآمد. روش پژوهش علّی- همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان به تعداد 263 نفر بود. حجم نمونه و جامعه برابر انتحاب شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بودکه پایایی آن با آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیه وتحلیل دادهها با کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و حداقل مربعات جزئی انجام شد. بین متغیر های پیش بین با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و هر سه متغیر دلبستگی به تغییر و رهبری اخلاقی و رضایت شغلی قابلیت پیش بینی عملکرد سازمانی را دارند. معادلات ساختاری نشان داد رهبری اخلاقی با رضایت شغلی، عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمان رابطه معنادار و مستقیم دارد. با وجود نقش تعدیلکنندگی دلبستگی به تغییر در هر سه رابطه فقط رابطهی بین رهبری اخلاقی و رضایت شغلی تحت تأثیر این نقش قرار دارد. شاخص های نیکویی برازش مدل مؤید برازش مطلوب بود. با توجه به تأثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد سازمانی راهکارهای توسعه و دست یابی مدیران به شیوه ی اعمال انواع مدیریت مبتنی بر رهبری اخلاقی در سازمانها پیگیری شود. مدیران برای افزایش عملکرد سازمانی به دنبال مشارکت کارکنان در فرآیند تغییرات درون سازمانی و نوآورانه باشند و شیوه های مختلف افزایش رضایت شغلی را در ابعاد مادی و معنوی فراهم نمایند. توسعه رفتار شهروندی سازمانی با آموزش و تشویق کارکنان برای افزایش عملکرد سازمانی را در اولویت قرار دهند. واژه های کلیدی : دلبستگی به تغییر، رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، رهبری اخلاقی، عملکرد سازمانی
This study aimed to assess the role of regulators attachment to change in the relationship between ethical leadership, job satisfaction and organizational citizenship behavior and organizational performance was carried out. Methods causal correlation and school administrators southwest of Esfahan city was the population of 263 people. The sample size was elected to the society. The tool was a questionnaire that its reliability was calculated by Cronbach's alpha. Data analysis using the Statistical Package for the Social Sciences version 22 and partial least squares was conducted. Predictor variables and there is a significant positive relationship with organizational performance. All three variables attachment change, ethical leadership and job satisfaction and organizational performance are predictable. Structural equation modeling showed that ethical leadership and job satisfaction, organizational performance and organizational citizenship behavior has a direct and significant relationship. Despite the moderating role of attachment to the change in all three relationships only the relationship between ethical leadership and job satisfaction are affected by this role. Perceived goodness of fit parameters desirable. Due to the impact of ethical leadership on organizational performance solutions to develop and acquire administrators to apply a variety of management practices based on ethical leadership in organizations followed. Managers are looking to increase organizational performance and employee involvement in organizational change processes and innovative ways to increase job satisfaction and provide material and spiritual dimensions. Development of organizational citizenship behavior by teaching and encouraging employes to increase organizational performance in priority. Keywords: attachment to change, ethical leadership, job satisfaction, moderating role, organizational citizenship behavior, organizational performance