تعیین سهم مؤلفههای ادراکمحیط کلاس درس در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
خدیجه ابوالمعالی
1
*
,
کیانوش هاشمیان
2
,
فهیمه اناری
3
1 - عضو هیات علمی
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشجو
کلید واژه: دانشآموزان, واژههای کلیدی: درگیری تحصیلی (درگیری رفتاری/ درگیری عاطفی/ درگیری شناختی), ادراک محیط کلاس درس (علاقه/چالش/ لذت و انتخاب,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی درگیری تحصیلی (تلاش/ بعد رفتاری)، ارزش تکلیف/بعد عاطفی)، (راهبردهای شناختی و فراشناختی/بعد شناختی) دانش آموزان بر اساس مولفه های ادراکات محیطی کلاس درسی (علاقه، چالش، لذت و انتخاب ) است.روش این پژوهشاز نوع همبستگی است و در آن از بین دانش آموزان پایه سوم دبیرستان های مقطع متوسطه شهر تهران، نمونه ای به حجم ۴۰۰ آزمودنی با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. پرسشنامه های ادراکات فعالیت های کلاسی و پرسشنامه درگیری تحصیلی |پنتریچ و دیگروت (۱٩٩۴) توسط آزمودنی ها به صورت گروهی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد از بین چهار مولفه ادراک محیط کلاس درس (علاقه، چالش، لذت و انتخاب )، سه مولفه (انتخاب، علاقه و چالش) وارد معادله شدند که جمعا" ۵/۲۲ درصد از تغییرات درگیری تحصیلی در درس ریاضی را تبیین کردند. چون مولفه لذت سهم معناداری درپیش بینی نداشت، وارد معادله نشد (۱۰/۰≥P).ضرایب رگرسیون چندگانه درگیری تحصیلی و ادراک محیط کلاس نیز معنادار بود(۰۱/۰≥P ). پیش بینی نمره کلی درگیری تحصیلی بر اساس نمره کلی ادراک محیط کلاس درس نیز معنادار بود (۰۱/۰≥P ).
Abstract The purpose of this study was the prediction of components of academic engagement (Behavioral: Effort), (Affective: value of task), (Cognitive: cognition and metacognitive), based on components of classroom environmental perceptions (interest, challenge, choice, and joy). The population included girl high school students of Tehran. The sample consisted of 400 girls who were chosen randomly. They completed two questionnaires, motivated strategies for learning (MSLQ), and students' perceptions of classroom activities (SPCA). For analyzing data the parametric method was used. The results showed that components of classroom environmental perceptions (interest, challenge, choice and joint) predicted (choice, interest and challenge). Since the component of joy wasn´t significant, it was eliminated in education. (P≥0.01). Coefficient of multiple regressions was meaningful in the academic engagement and classroom environmental perceptions (P≥ 0/01).