پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران مدارس متوسطه بر اساس یادگیری سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
عادل زاهد بابلان
1
(عضوهیات علمی)
علی خالقخواه
2
(عضو هیات علمی)
حسین قمری گیوی
3
(عضو هیات علمی)
ملیحه فتحی جناقرد
4
(دانشجو)
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, مدارس متوسطه, واژگان کلیدی: یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران دوره متوسطه بر اساس یادگیری سازمانی آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دبیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل در سال 93-92 به تعداد 1070 نفر بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران 282 نفر و با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کونوسکی با پایایی 73/0 و یادگیری سازمانی چیوا، همکاران (2007) با پایایی 95/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) انجام شد. نتایج نشان داد که تمام مولفههای یادگیری سازمانی به جز ریسکپذیری با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشت. از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون به ترتیب: تجربهاندوزی، ریسکپذیری و تصمیمگیری مشارکتی پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی دبیران بودند.
Abstract The main purpose of this research was the prediction of teacher organizational citizenship behavior based on them organizational learning in high schools. Descriptive research method was correlation method. The statistic society of this research consisted of high school teachers of Ardabil which were 1070. Among this number, 265 were selected based on Kokran formula by sampling method. The data collection tools were tow standard questionnaire of organizational citizenship behavior of Orogan and Konoski by reliability of 0/73 and organizational learning questionnaire of Chiva et al, coworkers by reliability of 0/93. Data were analyzed with descriptive statistics and inferential statistic methods (Pearson correlation and stepwise multi regression) the Findings of the research showed that all elements organizational learning except risk-taking with teacher organizational citizenship behavior has positive relationship. In the among study variables at regression, the predictor of teacher organizational citizenship behavior were accumulate experience, risk-taking and to making decide
منابع
فارسی
References
_||_