ساخت و عامل یابی پرسشنامه رهبری کار تیمی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
خدیجه ابوالمعالی
1
*
,
مطهره یعقوبی
2
1 - عضو هیات علمی
2 - دانشجو
کلید واژه: پایایی, واژگان کلیدی: عامل یابی, رهبری کار تیمی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ساخت و عامل یابی پرسشنامه ی رهبری کار تیمی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود. مواد و ۱۵۰ دانش آموز دختر از پایه اول تا سوم، از مدرسه شهید مطهری منطقه 12 شهر تهران در سال ۱۳۹۴به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه رهبری کار تیمی بر اساس مؤلفه های نقش های متعادل، اهداف روشن، روابط بین گروهی، روابط درون گروهی، رهبری، همکاری، اعتماد و پشتیبانی، تعهد و مسئولیت پذیری، مشورت، وحدت، پرورش قابلیت های شخصی، تصمیم گیری مشارکتی، و بازبینی منظم امور ساخته شد. ۱۵۰ شرکت کننده پرسشنامه ی مذکور را تکمیل کردند. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مؤلفه های اصلی ۴ عامل شناسایی شد: جو تیم (با ۸ سؤال)، رهبری در تیم (با ۵ سؤال)، پشتیبانی (با ۶ سؤال) و تصمیم گیری مشترک در تیم (با ۵ سؤال). سهم هر یک عاملهای شناسایی شده در تبیین واریانس کل به ترتیب برابر با 674/12، 502/11، 379/11 و 148/10 بود. همسانی درونی مؤلفه های مزبور با روش ضریب الفای کرونباخ به ترتیب معادل 741/0، 735/0، 693/0 و 662/0 به دست آمد که بیانگر همسانی درونی قابل قبول عامل های استخراج شده است. این پرسشنامه برای اندازه گیری رهبری کار تیمی در دانش آموزان ساخته شده است و می توان نقاط قوت و ضعف به کار گیری رهبری کار تیمی را بر اساس این مقیاس مشخص کرد.
Abstract The purpose of this study was to construct and finding factors of team working leadership questionnaire in high school female students. Materials and Methods: One hundred fifty female students from first to third grade, in Shahid Motahari School in district 12 of Tehran in 1394 were selected randomly. Team working Leadership questionnaire based on balanced roles, , definite goals, inter group relationship, intra group relationships, leadership, cooperation, trust and support, commitment and responsibility, consulting, integration, develop of personal capability, collaborative decision making, and regular review of matters was made. Participants completed the questionnaire of team working leadership. Results: Exploratory factor analysis with principal components analysis identified four factors: the climate (8 items), leadership in team (with5 items), support (with 6 items) and shared decision making in team (with 5 items). The contribution of each factor identified in the total variance was 674/12, 502/11, 379/11 and 148/10, respectively. The components of internal consistency with Cronbach's alpha coefficient equal to 741/0, 735/0, 693/0 and 662/0, respectively, which represents an acceptable internal consistency of extracted factors. . Conclusion This questionnaire was made for measuring of team working leadership in students. Based on this questionnaire could be identify strength and weakness of using team working leadership.
منابع
فارسی
References