بررسی رابطه بین ابعاد سرمایه روان شناختی و هویت سازمانی
محورهای موضوعی :
مدیریت نوآوری های آموزشی
محمود قربانی
1
,
محمدعلی عبداللهی
2
1 - عضو هیات علمی
2 -
تاریخ دریافت : 1395/07/01
تاریخ پذیرش : 1395/12/25
تاریخ انتشار : 1395/12/01
کلید واژه:
سرمایه روانشناختی,
هویت سازمانی,
روانشناسی مثبت گرا,
رفتار سازمانی مثبت گرا,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی رابطه بین ابعاد سرمایه روانشناختی و هویت سازمانی در شرکت ملی گاز مشهد مقدس انجام شده است.جهت بررسی سرمایه روانشناختی از پرسشنامه لوتانز (2007) و جهت بررسی هویت سازمانی از پرسشنامه چنی (1983) استفاده شده است.دادههای حاصل از این تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.در سطح توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد و... و در سطح استنباطی نیز از معادلات ساختاری بهره برده ایم.جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی شرکت گاز مشهد حدود 250 نفر می باشد که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به دست آمد.برای تایید روایی محتوی و ظاهری از نظر اساتید خبره و همچنین استفاده از نتایج تحلیل عامل تاییدی استفاده گردید که نتیجه حاکی از تایید پرسشنامه بود.همچنین برای تایید پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.و پایایی در سطح 92/0 و 87/0 به ترتیب برای سرمایه روانشناختی و هویت سازمانی به دست آمد.نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که در این سازمان میان سرمایه روانشناختی و هویت سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات فرعی نشان داد که از میان مولفه های سرمایه روانشناختی بین (امیدواری و تاب آوری) با هویت سازمانی رابطه وجود ندارد.
چکیده انگلیسی:
This study aimed to identify the relationship between psychological capital and organizational identity has been done in the National Gas Company of Mashhad. To study the psychological capital from Lufthansa questionnaire (2007) and to study organizational identity from Cheney questionnaire (1983) was used. The results of this study, both descriptive and inferential statistics have been analyzed.In the level of description from parameters of frequency, percentage, etc. and inferential have also benefited from structural equation. The population consisted of all employees in Mashhad gas is about 250 people, that according to Cochran formula the sample size was 152 people. To verify the validity of the content and appearance of expert supervision and using confirmatory factor analysis was used that The result indicated approved questionnaire.also from The Cronbach's alpha coefficient was used to verify the questionnaire.and reliability respectively at the level 0/92 and 0/87 for psychological capital and organizational identity was. The results of the test showed that the main hypothesis in this organization there is a relationship between psychological capital and organizational identity. Also the results of the research of Sub assumptions showed thatAmong the components of psychological capital (hope and resilience) there is no relationship with organizational identity.
منابع و مأخذ:
_||_
امراللهی بیوکی،ناهید،دانائی فرد،حسن ،فانی،علی اصغر،رضائیان، علی (1393). تبیین نقش محوری سرمایه روانشناختی مثبت در سازمانهای دولتی ایران.سال سوم شماره 1 و 2 بهار و تابستان 1393.ص73-100
باباییان, علی ودیگران ( 1391 ). تأثیر سرمایه روان شناختی بر رضایت شغلی افسران مرد ناجا (مورد مطالعه فا. ا. قزوین،).مطالعات مدیریت انتظامى 5 (2).ص349-369
حسن زاده،ژاله(1389).مثبت گرایی در رفتار سازمانی،مجله تدبیر،ش 216،ص24-29
دعایی،حبیب ا...،حسن زاده،ژاله(1391)،بررسی نقش تعدیلگر سنوات کاری بر رابطه سرمایه روانشناختی با هویت سازمانی،چشم انداز مدیریت دولتی،ش 9،بهار(1391)، 55-71
رحیم نیا، فریبرز، نیکخواه فرخانی،زهرا(1390).تأثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، شماره4، ص1-11
شریفی،سمانه،سلیمی،قربانعلی،احمدی،احمد(1389)، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت / سال اول شماره 4 زمستان (1389 )،ص81-106
صادقیان سورکی، مهدی، جمشیدیان، عبدالرسول، هویدا، رضا (1389)، «هویت و تعهد سازمانی در مراکز تربیت معلم»، فرهنگ مشاوره و روان درمانی، شماره 4، ص 25-42
قلی پور، آرین، پورعزت، علی اصغر، محمدی، فرشته (1390)، «تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر شاخت سازمانی هویت در سازمان های دولتی»، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 7، ص149-166
اللهیاری، محبوبه، مهرزاد حمیدی، مهرعلی همتی نژاد و فاطمه اللهیاری(1390)رابطه هویت سازمانی و عوامل اجتماعی جمعیت شناختی با رفتار شهروندی سازمانی در ورزش فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 9، ص 95-112
محمدزاده،زهرا؛رحمان سرشت،حسین،کوشازاده،سیدعلی(1392)،اثراعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی:نقش میانجی اعتماد به سازمان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،ش3، صص 1-20
معمارزاده،غلامرضا،ختائی،محمدرضا،عباس زاده،شهلا(1391)، رابطه بین مؤلفه های سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی کارکنان،فصل نامه پژوهشهای مدیریت،ش 96،1-10
مهداد،علی،قائلی،فرحناز(1393).پیش بینی رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق حمایت سازمانی هویت سازمانی و سرمایه روانشناختی در میان زنان (فصلنامه علمس پژوهشی زن و فرهنگ سال ششم ، شماره 22 ،ص 10-25
نصراصفهانی،علی،آقاباپور دهکردی،طاهره1392،بررسی رابطه بین هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان،جامعه شناسی کاربردی،سال 24،شماره 4 زمستان 1392،139-162
انگلیسی
Avey, James; Wernsing, Tara& Luthans, Fred. (2008) Can Positive EmployeesHelp Positive Organizational Change? Impact of Psychological Capital andEmotions On Relevent Attitudes and Behaviors,Journal of behavioral Science,44 (1), 48-70
Avey,J.B.,Patera,J.L.& West, B. J. (2006). The Implications of Positive Psychological Capital on Employee Absenteeism. Journal of Leadership & amp; Organizational Studies, 13 (2):
Bergami, M; Bagozzi, R. P. (2000). Self-categorization, affective commitment and group self esteem as distinct aspects of social identity in the organization. Journal of Social Psychology, 39, 555.577.
Chapin, John& Grace, Coleman. "Optimistic Bias: What you Think, What you Know, or Whom you Know?", North American Journal of Psychology, 1.
Cole Michael, S. & Bruch,Heike. (2006). Organizational identitystrength, identification and commitment and their relationships toturnover intention: Does organizational hierarchy matter? Journal ofOrganizational Behavior, 27, 585-605
DeConinck, J. (2011). The effects of ethical climate on organizational identification, supervisory trust, and turnover among salespeople. Journal of Business Research, 64, 617-24.
Hatch, M., & Schultz, M. (2004). Introduction In M. Hatch and M.Schultz (Eds.)Organizational Identity: Oxford University Press.PP 1-6
Kuhn,T.&Nelson,N. (2002),Reengineering identity,ManagementCommunication Quarterly, 16 (1), 5-38.
Larson, M., Luthans, F, (2006),Potential added value of psychological capital in predicting work attitude,Journal of Leadership and Organizational Studies,13(1):PP 2-13
Liam, F. &Ross,Donohue,(2004). PsychologicalCapital:APreliminaryExplorationofThe Construct, Monash University, Business and Economics, Working Paper (51).120
Luthans,F.,Yousse, F, C.,Avolio, B.J.;(2007).PsychologicalCapital:Developingthehumancompetitive edge”, Oxford University Press.
Luthans, F. &Avolio, B. J. &Avvey, J. B. (2007). Positive Psychological capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction", Personnel Psychology, 60. 387-393
Mael, F. & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 04
Pratt, M. G (1998). To be or not to be? Central questions in organizational identification. In . A. Whetten & P. C. Godfrey (Eds.), Identity in organizations: Building theory through conversations (171- 201(
Puusa A. (2006). Conducting research on organizational identity. EJBO; 11(2), 24-28.
Riketta, M. (2005). Organizational identification: a meta-analysis. J Vocational Behav; 66(2):358–84.