طراحی و ارزیابی مدل مؤلفه های اخلاق حرفهای مدیران مدارس ( رویکردترکیبی)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعباس علی بذرافشان 1 , مژگان امیریان زاده 2 , رضا زارعی 3 , عباداله احمدی 4
1 - گروه علوم تربیتی ،رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،مرودشت ،ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران.
کلید واژه: مدل, مدیران مدارس, اخلاق حرفهای, مولفهها,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل 1020 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که تعداد 302 نفر از آنها بر اساس جدول گرجسی ومورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختاریافته با خبرگان و مطلعان کلیدی و در بخش کمی پژوهش، جهت ارزیابی مدیران دوره اول متوسطه استان فارس، براساس یافتههای بخش کیفی و جمعبندی نظرات خبرگان، پرسشنامهای محقق ساخته، طراحی و استفاده گردید. در تأیید پایایی این پرسشنامه، میزان ضریب آلفای کرونباخ 99/0 محاسبه گردید. یافتهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارآماری26 Spss و PLS-Smart استفاده شد. یافتهها در بخش کیفی شامل4 مضمون فراگیر(عوامل فردی-شخصیتی، شایستگیهای حرفهای، عوامل سازمانی و عوامل محیطی)و14مضمون سازماندهنده(ارزشی، نگرشی، انضباطی، دانش فنی، مسئولیتپذیری، همدلی، روابط میان فردی، مدیریتی– راهبردی، مدیریتی– تخصصی، مدیریتی– عملیاتی، مدیریتی– ارتباطی، سیاسی قانونی، فرهنگی اجتماعی، فناوری اطلاعات)بودند که در بخش یافتههای کمی، روایی هر یک از مضامین اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی، سلسله مراتبی و تاییدی محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفههای اخلاق حرفهای، عوامل سازمانی بیشترین سهم را در مدل اخلاق حرفهای مدیران دارد و پس از آن مولفه شایستگیهای حرفهای، عوامل فردی- شخصیتی و عوامل محیطی به ترتیب بیشترین سهم و نقش را در مدل داشتند.
The current research has been conducted with the aim of designing and evaluating the model of professional ethics of principals of the first secondary schools of Fars province. The method of this research was carried out by adopting a mixed approach and using a sequential exploratory method of the instrument-making type. The statistical population of this research in the qualitative part included all principals of the first secondary schools in Fars province. Among them, 17 people were selected by purposive sampling and using the theoretical saturation method.In the quantitative part of the research, the statistical population of the research included 1020 principals of first secondary schools in Fars province, of which 302 were selected as the sample size, based on Morgan's table, using stratified random sampling. In the qualitative part of the research, the data collection tool was a semi-structured interview, and in the quantitative part of the research, the questionnaire of the components of the professional ethics of managers was used in the quantitative part of the research to evaluate the principals of the first year of high school in Fars province. The reliability of the questionnaire is 99/ through Cronbach's alpha. The findings were obtained based on the network of themes of the components of professional ethics of the principals of the first secondary schools of Fars province, in the qualitative section including 4 inclusive themes including individual-personality factors, professional competences, organizational factors and environmental factors and 14 organizing themes including They were value, attitude, disciplinary, technical knowledge, responsibility, empathy, interpersonal relations, managerial-strategic, managerial-specialized, managerial-operational, managerial-communicative, political-legal, social-cultural, and information technology. The results showed that the factors affecting the professional ethics of managers have a significant impact on the behavior of school managers. It is necessary to seriously consider this matter by those involved in the educational system.
_||_