شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر اتخاذ استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای درحالتوسعه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفاطمه عسکری 1 , کمال سخدری 2 , حسن اسماعیل پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ایران.
کلید واژه: عوامل سازمانی, بازارهای نوظهور, استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای نوظهور است. هزینههای ناشی از خلأهای نهادی و شرکتهای چندملیتی در بازارهای نوظهور نیاز به اتخاذ استراتژیهایی برای مدیریت این خلأها دارند. از طرفی پژوهشهای این حوزه تنها به بررسی استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی پرداختند و کمتر پژوهشی به بررسی عوامل مؤثر بر اتخاذ این استراتژیها پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و اکتشافی و با استفاده از روش مطالعه موردی مبتنی بر تمپلیت صورت گرفت که 13 مورد از شرکتهای بینالمللی فعال در ایران مورد مطالعه عمیقِ نیمه ساختاریافته قرارگرفتهاند. نتایج پژوهش نشان دادند که عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی شامل نوع خلأ و بازار مصرف (عوامل محیطی)، سطح ورود و استراتژی ورود (عوامل سازمانی) هستند. همچنین یافتههای در تبیین جهتگیریهای مفید برای محققین حوزۀ کارآفرینی بینالملل و مدیران شرکتهای فعال در کشورهای درحالتوسعه مؤثر می باشند.
The present study seeks to identify the factors affecting institutional vacuum management strategies in emerging markets. Costs from institutional gaps and multinational corporations in emerging markets need to adopt strategies to manage these gaps. On the other hand, research in this field has only examined the strategies of institutional vacuum management and less research has examined the factors affecting the adoption of these strategies. The present study has been conducted with a qualitative and exploratory approach and using a case study method based on a template. In this study, 13 international companies operating in Iran have been studied in-depth semi-structured. The results showed that the effective factors on the adoption of institutional vacuum management strategies include the type of vacuum and the consumer market (environmental factors), entry level and entry strategy (organizational factors). The findings of the present study are effective in explaining useful orientations for researchers in the field of international entrepreneurship as well as managers of companies operating in developing countries.
_||_