اعتباریابی پارامترهای اثرگذار بر تربیت اخلاقی در مدیریت برنامههای درسی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیاطهر پوربابایی 1 , زهرا زین الدینی میمند 2 * , میترا کامیابی 3 , نجمه حاجی پور 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: تربیت اخلاقی, برنامههای درسی, تربیت هنری,
چکیده مقاله :
برنامه درسی، به محتوای رسمی و غیررسمی، فرایند، محتوا، آموزش های آشکار و پنهانی اطلاق میشود که از طریق آنها، فراگیر تحت هدایت مدرسه، دانش لازم را به دست میاورد، مهارتها را کسب می کند و گرایش ها، قدرشناسی ها و ارزشها را در خود تغییر میدهد. از طرفی دیگر نیز تربیت اخلاقی از جنبه های بسیار مهم حیاط اجتماعی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی پارامترهای اثرگذار بر تربیت اخلاقی در مدیریت برنامه های درسی با تاکید بر تربیت هنری و زیباشناختی در دانشجویان رشته گریم سینمایی می باشد. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش نظریه مبنایی استفاده شده است. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش متخصصان و خبرگان هنر، علوم تربیتی و مدیریت امور فرهنگی 20 نفربودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین مولفه های موثر بر تربیت هنری دانشجویان شامل: فناوری، زمینه های اجتماعی، زمینه های سیاسی، زمینه های فرهنگی می باشد که بر این اساس مولفه های موثر بر تربیت هنری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که یکی از شئونات و ابعاد حیات طیبه )هدف غایی تعلیم و تربیت ، شان زیباشناختی و هنری؛ناظر به فعالیت قوه تخیل و بهره مندی از عواطف، احساسات و ذوق زیبایی شناختی شاگردان و توان خلق آثار هنری معرفی شده است. سیستم آموزشی باید با تاکید بر زمینه ها و عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری در طراحی و اجرای برنامه های درسی و آموزشی موجبات ارتقاء تربیت هنری دانشجویان را فراهم آورد.
Curriculum refers to the formal and informal content, process, content, overt and hidden training through which, under the guidance of the school, the learner acquires the necessary knowledge, acquires skills and attitudes, appreciations and It changes the values in itself. On the other hand, moral education is one of the very important aspects of the social yard. So, The purpose of the current research is to identify the effective components of moral education in curricula with an emphasis on artistic education. The research paradigm is qualitative and the grounded theory method was used. This research is placed in the category of applied research in terms of purpose. The research community consisted of 20 experts in art, educational sciences, and cultural affairs management, who were selected by criterion-oriented purposeful sampling until data saturation was reached. The research tool was semi-structured in-depth interview. The findings of the research show that the most important factors affecting students' artistic education include: technology, social contexts, political contexts, cultural contexts, and based on this, the factors influencing students' artistic education are investigated. took Since one of the aspects and dimensions of a good life (the ultimate goal of education and training, aesthetic and artistic glory) has been introduced, looking at the activity of the imagination and benefiting from the students' emotions, feelings and aesthetic taste and the ability to create works of art. The educational system should promote the improvement of students' artistic education by emphasizing social, cultural, political and technological factors in the design and implementation of curriculum and educational programs.