ارائه الگوی مدیریت پیشرانهای خودگردانی مدارس متوسطه اول شهر اهواز
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشینسیم جعفری 1 , غلامحسین برکت 2 * , محمد حسین پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: پیشران, خودگردانی مدارس, آینده پژوهشی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، ارائه الگوی پیشرانهای خودگردانی مدارس متوسطه اول شهر اهواز بود. روش پژوهش از نوع کمی – پیمایشی بود. روش پژوهش حاضر کمی و با ابزار پیمایش انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس دوره متوسطه شهر اهواز در سال 1400 بودند که در این مرحله برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. با توجه به اینکه آمار دقیقی از تعداد اعضای جامعه آماری در دسترس نبود. محقق از آخرین عدد جدول مورگان (384) بعنوان حجم نمونه استفاده کرد. با این حال محقق جهت اطمینان بیشتر از تعداد حجم نمونه، حجم نمونه نهایی را 400 نفر در نظر گرفت. شیوه نمونه گیری در این پژوهش نیز به صورت تصادفی ساده و از بین جامعه آماری با مشخصات ذکر شده بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن توسط اعتبار صوری و پایایی با آلفای کرونباخ 91/0 شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل عامل تائیدی و با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شد. یافتهها بر اساس رویکرد تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که مدل ارائه شده از اعتبار و برازش مناسبی برخودار است. تحلیل اثرات متقابل پیشرانها نشان داد که پیشران اقتصادی و پیشران سیاستگذاری و تصمیمگیری تاثیر خیلی زیادی بر پیشرانهای امکانات و تجهیزات خودگردانی مدارس دارند. همچنین نتایج نشان داد که پیشران دانش و اطلاعات تاثیر قوی بر پیشرانهای سیاستگذاری و تصمیمگیری در حوزه خودگردانی مدارس دارند. بر اساس نتایج می توان گفت که موضوع خودگرانی مدارس متاثر از مولفه ها و شاخص های مختلفی است که برنامه ریزان حوزه مدیریت اموزشی می توانند با اولویت دادن و سازگار کردن مولفه ها و شاخص های مختلف برای افزایش کیفیت رهبری مدارس اقدام کنند.
The main purpose of the present research was to present the model of self-management drivers of first secondary schools in Ahvaz city. The research method was quantitative-survey. The present research method is quantitative and has been done with a survey tool. The statistical population included principals of secondary schools in Ahvaz in 1400, and at this stage, Morgan's table was used to determine the sample size. Considering that exact statistics of the number of members of the statistical community were not available. The researcher used the last number of Morgan's table (384) as the sample size.However, the researcher considered the final sample size to be 400 people in order to be more sure of the sample size. The sampling method in this research was simple random and from among the statistical population with the mentioned characteristics. The research tool was a researcher-made questionnaire, which was validated by face validity and reliability with Cronbach's alpha of 0.91. For data analysis, confirmatory factor analysis was used using PLS software. Based on the confirmatory factor analysis approach, the findings showed that the presented model has good validity and fit.The analysis of the mutual effects of drivers showed that economic drivers and policy and decision-making drivers have a great impact on the drivers of school self-management facilities and equipment. Also, the results showed that the drivers of knowledge and information have a strong impact on the drivers of policy and decision-making in the field of school self-governance. Based on the results, it can be said that the issue of school autonomy is affected by various components and indicators that educational management planners can act by prioritizing and adapting various components and indicators to increase the quality of school leadership.
_||_