الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور (یک مطالعه پدیدار شناسی)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیبهرام جلیل زاده امین 1 , فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی 2 , یوسف بیگ زاده 3 , نادر بهلولی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
2 - استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
4 - استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب،ایران
کلید واژه: کیفیت آموزش, آموزش مداوم, آموزش پزشکی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور در سال 1399انجام شد. تحیق حاضر از نوع آمیخته کیفی و کمی و ازحیث هدف کاربردی و از نوع پدیدار شناسانه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و جامعه آماری شامل 20 نفر از اساتیدی بودند که بعنوان مدیر آموزش مداوم پزشکی دانشگاه هر استان بوده و یا در زمینه آموزش مداوم پزشکی بیش از 5 سال سابقه تدریس را بر عهده داشتند و نمونهگیری به صورت هدفمند و ملاک محور مصاحبة عمیق نیمه ساختار یافته انجام گرفت. به منظور تدوین الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکی از روش سنتزپژوهی و جهت اعتبارسنجی آن از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد کلیۀ مولفه ها از طریق فرآیند کدگذاری باز استخراج و سپس بر اساس فرآیند کدگذاری گزینشی، کلیۀ مولفه ها بر اساس مفاهیم مشترک دسته بندی می شوند؛ از این رو باتوجه به فرآیند کدگذاری حاصل از مرحلۀ اول، به عنصر محتوا از آموزش مداوم پزشکی، با توجه به کد هر مقاله پرداخته و سپس یافته های بدست آمده، در قالب یک الگوی کلی و جامع ترسیم شده اند.که آموزش مداوم پزشکی براساس عنصر محتوا، بصورت مقوله های انعطاف پذیری محتوا،ارتباط منطقی،طراحی مناسب محتوا،استفاده از محتوای آموزشی خودآموز(self study)،استفاده از محتوای مربوط به یادگیری ترکیبی(Blended learningd)،تدوین گردید.
The aim of this study was to provide a favorable model for improving the quality of continuing education content of general practitioners in the northwest of the country in 1399. The present study was a combination of qualitative and quantitative in terms of applied purpose and phenomenological type with purposeful sampling until saturation and the statistical population included 20 professors who were the director of continuing medical education at the university of each province or in the field. Continuing medical education had more than 5 years of teaching experience and sampling was done purposefully and critically based on semi-structured in-depth interviews. In order to develop a desirable model for improving the quality of the content of continuing medical education, the synthesis research method has been used and a questionnaire has been used to validate it. The results showed that continuing medical education based on the content element, in the form of content flexibility, logical communication, appropriate content design, use of self-study educational content, use of content related to blended learning (Blended learningd), was developed
_||_