ارائه مدل اثر درگیری، جذب، تعهد روانی و مقاومت در برابر تغییر بر وفاداری رفتاری هوادارن به برند سپاهان اصفهان
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشالهام مشکل گشا 1 , رسول نظری 2
1 - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
elham_moshkelgosha@yahoo.co
2 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: هواداران, وفاداری, تغییر, تماشاگران, تعهد روانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری اثر درگیری، جذب، تعهد روانی و مقاومت در برابر تغییر بر وفاداری رفتاری هوادارن به برند تیم فوتبال سپاهان اصفهان میباشد. جامعه آماری این تحقیق تماشاچیان هوادار تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان می باشند. حجم نمونه آماری مورد نیاز برای این پژوهش از طریق 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه با تعداد52 سؤال بود. که روایی آن با استفاده از نظر اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 89/0مورد تائید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد مجذوبیت تأثیر مثبت با ضریب استاندارد (165/0) بر تعهد روانی دارد. درگیری تأثیر مثبت با ضریب استاندارد(420/0) بر تعهد روانی دارد. متغیر مجذوبیت اثر غیر مستقیم بر متغیر مقاومت در برابر تغییر با ضریب(069/0) دارد. رابطه بین مقاومت در برابر تغییر با وفاداری رفتاری نیز با ضریب استاندارد (11/0) معنادار بود. یعنی این مقاومت می تواند زمینه ساز وفاداری رفتاری و به عبارتی حضور مداوم تماشگران شود. به طور کلی باید اذعان نمود جهت ارتقای جایگاه استراتژیک برند می توانند با برجسته نمودن برند باشگاه منجر به ایجاد تصویر روشنی از عملکرد باشگاه در ذهن هواداران از طریق ایجاد صمیمیت و گرمی، پذیرش اجتماعی، احترام قائل شده برای مخاطبان، فراهم نمودن شرایط هیجان انگیز و نهایتاً امنیت فراهم آورد.
The purpose of the present study was to investigate the structural model of the effect of conflict, attraction, psychological commitment and resistance to change on behavioral loyalty to the Sepahan soccer team brand in Isfahan. The statistical population of this research is the fans of the Isfahan Sepahan sport club. The sample size required for this study was 384 people. The data collection tool was a questionnaire with 52 questions.Whose validity was confirmed by the opinion of sports management professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test with a coefficient of 0.89. The results of the study showed that attraction has a positive effect with standard coefficient (0.15) on psychological commitment. The conflict has a positive effect with the standard coefficient (0.420) on psychological commitment. The attraction variable has an indirect effect on the variable of resistance to change with coefficient (0.69). The relationship between resilience to change and behavioral loyalty was also significant with the standard coefficient (0.11). That is, resistance can be the cause of behavioral loyalty, in other words, the constant presence of the audience. In general, it should be admitted that in order to promote the brand's strategic position, by highlighting the club's brand, it can create a clear picture of the club's performance in the minds of the fans by creating warmth, social acceptance, respect for the audience, providing exciting conditions. And eventually provide security.
_||_