ارتباط بین فرح بخشی در کار با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشپیمان محمدی بابازیدی 1 , شهاب بهرامی 2 , سلمان محمدی بابازیدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی- مدیریت راهبردی در سازمان ها- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3 - دانشجوی دکتری مدیریت اموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, دبیران تربیت بدنی, فرح بخشی در کار,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین فرح بخشی در کار با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در دبیران درس تربیت بدنی استان کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران درس تربیت بدنی شهر کرمانشاه(240 نفر) بود. روش نمونهگیری به صورت تصادفی- خوشهای بوده و تعداد 173 نفر(جدول مورگان) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و مکنزی(1990)، پرسشنامة فرح بخشی در کار مک دوئل (2004) و پرسشنامة یادگیری سازمانی نیفه(2001) بود.در بخش آمار توصیفی از جداول و نمودارهای توصیفی برای بیان ویژگی های دموگرافیک و توصیفی پژوهش استفاده شد. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24 و Smart PLS نسخه 3.0استفاده شد.. نتایج نشان داد که بین فرح بخشی در کار با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در دبیران درس تربیت بدنی کرمانشاه ارتباط معنی داری وجود دارد و یادگیری سازمانی برای رابطه فرحبخشی در کار و رفتار شهروندی ، میانجیگری دارد و از نوعِ میانجی جزئی است.
Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between Workplace fun and organizational citizenship behavior with respect to the role of organizational learning mediation. The present study is descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of all staff (240 persons) of Sports Teacher of Kermanshah province. Sampling method was random-clustered and 173 individuals were selected as sample. The research instrument was the Organizational Citizenship Behavior Questionnaire Podsakov and Mackenzie (1990), Workplace fun questionnaire in McDowell's (2004) and Neife's Organizational Learning Questionnaire (2001). In descriptive statistics, descriptive tables and descriptors were used to describe the demographic and descriptive characteristics of the research. The elasticity and skew indices are used to investigate the distribution of data (natural or abnormal) and to investigate and answer the research questions, compilation of the model, and the structural model of SPSS software version 24 and Smart PLS version 3.0 (because the number of samples in this study is less than 200 people, this software was used). The results of this study showed that there is a meaningful relationship between Workplace fun with organizational citizenship behavior considering the role of organizational learning mediation among of sport Teacher in Kermanshah. Organizational learning for intercultural communication in work and citizenship behavior, mediator role it is a minor type of mediator. it is suggested that measures be taken to extend the workforce to employees.
_||_