مولفه ها و شاخص های دانشگاه اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : بیانیه گام دوم انقلاب اسلامیفروزان رضائی ورمرزیار 1 , محمود شرفی 2
1 - گروه علوم قرآنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی، مدرس دانشکده ارتباطات، تهران، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, حوزه, امام خمینی,
چکیده مقاله :
دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در آن همهی ارزشهای متعالی اسلامی و فرهنگ قرآنی، برترین اندیشههای علمی، خلاقیتهای ذهنی، نوآوریهای علمی و تولیدات فکری در رفتار و شخصیت دانشگاهیان به مثابه الگوهای مطلوب اجتماعی پدیدار میگردد. هدف این مقاله تبیین مولفهها و شاخصههای دانشگاه اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) است. و از روش کیفی و از نوع توصیفی - تحلیلی که در آن، دادههای جمعآوری شده از منابع اسلامی و منویات امام خمینی(ره) استفاده شده و با تحلیل یافتهها میتوان گفت؛ بعد از انقلاب اسلامی و به دنبال آن با اسلامیسازی دانشگاهها با مولفههای مطرح در اندیشه امام خمینی(ره) از جمله همراهی تعلیم و تهذیب در دانشگاه اسلامی، تعلیم و تعلم علماسلامی، خودباوری و اتکا به خود در بین دانشجویان، تولید علم بر اساس نیاز جامعه، حاکم شدن مدیریت اسلامی در دانشگاهها...و همینطور شاخصههای دانشگاه اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) شامل؛ ساختار فیزیکی دانشگاه، ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، اساتید دانشگاه، دانشجویان، کتب درسی... دانست. باتوجه بهنکات مطرحشده میتوان دریافت که دانشگاهها تقریباً دراکثر زیرساختها دارای مشکلاتی میباشند. رشدتفکر جهانی، ارتباطات متقابل علمی، وابستگی سیاسی که ریشه در نیازمندیهای علمی دارد و ایجاد شبکههای دیجیتالی و کثرتگرایی علمی می-طلبد که ساختار آموزشی کشور تغییر دادهشود.
An Islamic university is a university where all the sublime Islamic values and Quranic culture, the best scientific thoughts, mental creativity, scientific innovations and intellectual products appear in the behavior and personality of academics as desirable social models. to be The purpose of the article is to explain the components and characteristics of the Islamic University in Imam Khomeini's thought, using a descriptive-analytical qualitative method in which data collected from Islamic sources and Imam Khomeini's menus are used, and by analyzing the findings, said; After the Islamic revolution and with the Islamization of universities, with the elements mentioned in Imam Khomeini's thought, such as accompanying education and refinement in Islamic universities, teaching and learning Islamic science... and also the characteristics of Islamic universities from Imam Khomeini's view includes; He knew the physical structure of the university, the administrative and managerial structure of the university... According to the mentioned points, it can be seen that universities have problems in almost most of the infrastructures. The development of global thinking, scientific mutual communication, political dependence that is rooted in scientific needs, and the creation of digital networks and scientific pluralism require that the educational structure of the country be changed.
_||_