فلسفه کیفر حبس در نظام تقنینی معاصر ایران
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفریجهاندار اکبری 1 , محمد آشوری 2 , محمدعلی اردبیلی 3 , علی صفاری 4
1 - دانشجوی دکتری رشته حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. jahandar.akbari@yahoo.com
2 - استاد گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (استاد راهنما و نویسنده مسئول): m-ashouri@srbiau.ac.ir
3 - استادگروه حقوق جزا و جرمشناسی ،دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (استاد مشاور): m-ardebili@sbu.ac.ir
4 - استادیارگروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (استاد مشاور): alisaffary2020@gmail.com
کلید واژه: کیفر سلب آزادی, سزاگرایی, فایده گرایی,
چکیده مقاله :
چکیده سلب آزادی به عنوان کیفر در مقایسه با کیفرهای بدنی نظیر سلب حیات، کیفری نسبتا جدید و در عین حال پرکاربرد محسوب میشود. از ابتدای ورود این پدیده بهعنوان کیفر در زرادخانه نظامهای کیفری تا به امروز و در ظاهر امر، همواره اهداف پیامدگرا نظیر اصلاح و بازسازی بزهکار و بازگرداندن او به آغوش جامعه حاکم بوده است. فارغ از میزان موفقیت این کیفر در دستیابی به اهداف مورد نظر، مقاله حاضر سر آن دارد با اتخاذ رویکردی فلسفی اخلاقی از دریچه دو بینش کلان پیامدگرا و وظیفهگرا به طور کلی و فایدهگرایی و سزاگرایی به طور خاص، از بنیانهای فلسفی و اخلاقی کیفر حبس پرده بردارد. نتیجه در این فرایند حکایت از وجود رگههایی قوی از سامانه سزاگرایی در کیفر حبس و در عین حال همسویی قوی تر آن با سامانه فایدهگرایی است.