تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی برند مجید
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیمحبوب شیخعلی زاده 1 , پریسا انگوری 2
1 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
کلید واژه: ارزش ویژه برند, ارزش ادراکشده, قصد خرید مجدد, مشتریان محصولات ورزشی, محصولات ورزشی مجید,
چکیده مقاله :
هدف: برند به عنوان ارزشمندترین دارایی ناملموس هر سازمانی، به دلیل مزیتهاي فوق العادهاي كه ایجاد میكند، نقش مهمی در موفقیت سازمان و برقراري ارتباط مؤثر با مشتریان دارد؛ بنابراین ایجاد و حفظ موقعیت مناسب آن در ذهن مشتریان براي تأثیر در تصمیمگیري و قصد خرید آنها از اهداف مهم هر سازمان به شمار میرود. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی در شهر تبریز میباشد. روش: تحقيق حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی بود. 366 نفر از مشتریان محصولات ورزشی مجید در شهر تبریز به صورت داوطلبانه پرسشنامههای استاندارد ارزش ویژه برند یو و دانسو (۲۰۰۱)، ارزش ادراکشده اگرت و یولاگا (۲۰۰۰) و قصد خرید پارک و همکاران (۲۰۰۸) را بصورت داوطلبانه تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد که ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ادراکشده (01/11=t، 86/0= β) و قصد خرید مجدد (37/6=t، 66/0= β) مشتریان محصولات مجید شهر تبریز دارد. همچنین نتایج نشان داد مدل نظری ارائه شده مورد تأیید بوده و بنابراین مدل فرضی از برازش مناسبی (75/1 df=/2 χ و 047/0= RMSEA) برخوردار است. نتایج: میتوان بیان کرد تولید کنندگان محصولات ورزشی میتوانند با در اولویت قرار دادن ارزش ویژه برند و ایجاد تصویر ذهنی از برند و ایجاد وفاداری در مشتریان، قصد خرید مجدد را افزایش دهند.
Objectives: Brand as the most valuable intangible asset of any company has a vital role in its success and efficient communication with customers because of its excellent benefits. So the creation and maintenance of appropriate situations in customers’ minds to affect their decision-making and purchase intention is one of the companies’ goals and priorities. The purpose of this study was to analyze the effects of brand equity on perceived value and the repurchase intention among Majid Brand sports goods customers in Tabriz City. Methodology: The current study, due to the nature and content of the work is descriptive - survey type. 366 of Majid Sports goods customers voluntarily filled out the Yoo and Donthu brand equity questionnaire (2001), the Eggert and Ulaga perceived value questionnaire (2000), and the Park et al (2008) repurchase intention questionnaire. for data analysis used Structural Equation Modeling (SEM). Results: The results showed that brand equity has a significant positive effect on perceived value (β = 0.86, t=11.01), and the repurchase intention (β = 0.66, t=6.37) among customers of Majid Sport goods. In conclusion, the results showed that the theoretical model is supported by obtained sample data and so, the specified model has a good fit (RMSEA = 0.047 and χ2/df = 1.75) with this research data. Conclusions: It can be said that the manufacturers of sports products can increase the intention to repay due to prioritization of the brand and the creation of brand awareness and self-confidence in customers.
_||_