نقش آموزش غیرحضوری در توسعه اقتصادی- اجتماعی در آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمنصوره اسکندری 1 , مجید رادفر 2 * , حمید رضا فاتحی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران.
کلید واژه: آموزش غیرحضوری, توسعه اقتصادی, توسعه اجتماعی,
چکیده مقاله :
اگر مؤسسات آموزشی می خواهند موفق باشند، بایستی مدل های آموزشی جدیدی که برای دانش آموزان کارآمد هستند را ایجاد کنند. آموزش از راه دور یا آموزش غیر حضوری یک سیستم هدایت شده یا فرآیندی است که یادگیرندگان را به منابع دور دست متصل می کند و می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری مکمل نیز بکار گرفته شود. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری، به مدیران مدارس و مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل نقاط قوت و نقاط ضعف اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری طراحی گردید. یافته های این تحقیق کیفی نشان می دهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری می تواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه ای و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان و کادرآموزشی گردد.
اگر مؤسسات آموزشی میخواهند موفق باشند، بایستی مدلهای آموزشی جدیدی که برای دانش آموزان کارآمد هستند را ایجاد کنند. آموزش از راه دور یا آموزش غیر حضوری یک سیستم هدایت شده یا فرآیندی است که یادگیرندگان را به منابع دور دست متصل میکند و میتواند به عنوان ابزاری برای یادگیری مکمل نیز بکار گرفته شود. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری، به مدیران مدارس و مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمنهای اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل نقاط قوت و نقاط ضعف اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری طراحی گردید. یافتههای این تحقیق کیفی نشان میدهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری میتواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسهای و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان و کادرآموزشی گردد.
احمدوند، کبری؛ تقی زاده قوام، زهرا، غلامی هره دشتی، سهیلا (1397). فرصتها وچالشهای فضای مجازی در عرصه ی تعلیم و تربیت، دهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران فضای مجازی و فلسفه ی تربیت دانشگاه سیستان وبلوچستان.
انصاری، مریم؛ رحیمی، علیرضا؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ یعقوبی، مریم (1398). تحلیل استراتژیک (SWOT Analysis) درونی و بیرونی دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نشریه مدیریت سلامت، 36 (12)، 33-40.
جان قربان، کامران (1396). آموزش الکترونیکی در مدارس و ضرورت آن چیست، نشر نص.
جباری، کامران؛ رهبر، طیبه (1395). نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی و اجتماعی، کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران.
حاجی زاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ کیهان، جواد (1400). تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. تدریس پژوهی، 9 (1)، 174-204.
حیدری، آرمان؛ رمضانی باصری، عباس (1394). بررسی رابطه استفاده از اینترنت، برنامههای شبکههای ماهواره ای و هویت دینی دانش آموزان، فصلنامه ی کاربردی مسائل تعلیم و تربیت اسلامی شماره 1، سال اول.
درویشی، فرزاد؛ محسنی، رضاعلی؛ مهاجری، اصغر (1400). رابطه توسعه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی (مورد مطالعه: شهر تهران)، نشریه پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، دوره:14؛ شماره:3 (پیاپی 55)، صفحات :223-248.
زندوانیان، احمد؛ حیدری، مریم؛ باقری، ریحانه؛ عطار زاده، فاطمه. (1392). آسیبهای فضای مجازی بین دانش آموزان دختر. مطالعات فرهنگ و ارتباطات سال 4، شماره 23.
سبحانی نژاد، مهدی؛ پور طهماسبی، سیاوش؛ تاجور، آذر (1392). بررسی چالشها وکارکردهای فرهنگی و اجتماعی تلفن همراه و راهکارهای اصلاح، ماهنامه ی مهندسی و فرهنگی، شماره 31 و 32 .
سپهری، محمدباقر؛ فرنام، محمد؛ علایی، محسن (1398). بررسی کارکردها و پیامدهای شبکههای اجتماعی در ایران. مطالعات جامعه شناسی سال 11، شماره 44.
سراجی، فرهاد و عطاران، محمد (1397). یادگیری الکترونیکی، چاپ سوم. همدان:مرکز نشر دانشگاه بوعلی سینا.
شیانی، ملیحه؛ محمدی قره قانی، محمدعلی؛ زارع، حنان (1399). سرمایه اجتماعی کار و تولید، بهره وری و توسعه اقتصادی-اجتماعی، نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره:9؛ شماره:1، صفحات:187-213.
طورانی، زهرا و رستمی، زهرا (1397). قابلیت های بستر فضای مجازی برای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران،فضای مجازی و فلسفه تربیت.
فرید، سهیل؛ قاسمی، ابراهیم؛ عبادی، پویا؛ حاضری، هادی (1397). بررسی ابعاد تربیتی فضای مجازی در آموزش و پرورش، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی.
قربانی، علی؛ کریمیان؛ جلال (1399). مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانش آموزان در دوران آموزشهای از راه دور دیجیتال با مرور تجارب جهانی. شماره مسلسل: 533، کد گزارش: 99-102.
کریمیان، فاطمه و رحمت زهی، خدانظر (1397). بررسی تأثیر فضای مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یازدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران، شرکت همایش همایشگران مهراشراق.
محمدی، علی؛ بلاغت، سید رضا (1397). آموزش فلسفه به کودکان از طریق فضای مجازی (چالشها و راهکارها) همایش فلسفه و فضای مجازی، دانشگاه سیستان وبلوچستان مهر.
مصیبی اردکانی، ملیحه؛ و رضاپور میرصالح، یاسر، و بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. آموزش پژوهی، 7 (27 ), 65-79.
مولائی قولنجی، یعقوب (1399). بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت.
میرجلیلی، سیدحسین. (1399). نقد کتاب توسعه اقتصادی، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دوره 18، شماره 1، صص 275-299.
_||_
احمدوند، کبری؛ تقی زاده قوام، زهرا، غلامی هره دشتی، سهیلا (1397). فرصتها وچالشهای فضای مجازی در عرصه ی تعلیم و تربیت، دهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران فضای مجازی و فلسفه ی تربیت دانشگاه سیستان وبلوچستان.
انصاری، مریم؛ رحیمی، علیرضا؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ یعقوبی، مریم (1398). تحلیل استراتژیک (SWOT Analysis) درونی و بیرونی دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نشریه مدیریت سلامت، 36 (12)، 33-40.
جان قربان، کامران (1396). آموزش الکترونیکی در مدارس و ضرورت آن چیست، نشر نص.
جباری، کامران؛ رهبر، طیبه (1395). نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی و اجتماعی، کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران.
حاجی زاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ کیهان، جواد (1400). تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. تدریس پژوهی، 9 (1)، 174-204.
حیدری، آرمان؛ رمضانی باصری، عباس (1394). بررسی رابطه استفاده از اینترنت، برنامههای شبکههای ماهواره ای و هویت دینی دانش آموزان، فصلنامه ی کاربردی مسائل تعلیم و تربیت اسلامی شماره 1، سال اول.
درویشی، فرزاد؛ محسنی، رضاعلی؛ مهاجری، اصغر (1400). رابطه توسعه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی (مورد مطالعه: شهر تهران)، نشریه پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، دوره:14؛ شماره:3 (پیاپی 55)، صفحات :223-248.
زندوانیان، احمد؛ حیدری، مریم؛ باقری، ریحانه؛ عطار زاده، فاطمه. (1392). آسیبهای فضای مجازی بین دانش آموزان دختر. مطالعات فرهنگ و ارتباطات سال 4، شماره 23.
سبحانی نژاد، مهدی؛ پور طهماسبی، سیاوش؛ تاجور، آذر (1392). بررسی چالشها وکارکردهای فرهنگی و اجتماعی تلفن همراه و راهکارهای اصلاح، ماهنامه ی مهندسی و فرهنگی، شماره 31 و 32 .
سپهری، محمدباقر؛ فرنام، محمد؛ علایی، محسن (1398). بررسی کارکردها و پیامدهای شبکههای اجتماعی در ایران. مطالعات جامعه شناسی سال 11، شماره 44.
سراجی، فرهاد و عطاران، محمد (1397). یادگیری الکترونیکی، چاپ سوم. همدان:مرکز نشر دانشگاه بوعلی سینا.
شیانی، ملیحه؛ محمدی قره قانی، محمدعلی؛ زارع، حنان (1399). سرمایه اجتماعی کار و تولید، بهره وری و توسعه اقتصادی-اجتماعی، نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره:9؛ شماره:1، صفحات:187-213.
طورانی، زهرا و رستمی، زهرا (1397). قابلیت های بستر فضای مجازی برای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران،فضای مجازی و فلسفه تربیت.
فرید، سهیل؛ قاسمی، ابراهیم؛ عبادی، پویا؛ حاضری، هادی (1397). بررسی ابعاد تربیتی فضای مجازی در آموزش و پرورش، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی.
قربانی، علی؛ کریمیان؛ جلال (1399). مدیریت مخاطرات سلامت و امنیت دانش آموزان در دوران آموزشهای از راه دور دیجیتال با مرور تجارب جهانی. شماره مسلسل: 533، کد گزارش: 99-102.
کریمیان، فاطمه و رحمت زهی، خدانظر (1397). بررسی تأثیر فضای مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یازدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران، شرکت همایش همایشگران مهراشراق.
محمدی، علی؛ بلاغت، سید رضا (1397). آموزش فلسفه به کودکان از طریق فضای مجازی (چالشها و راهکارها) همایش فلسفه و فضای مجازی، دانشگاه سیستان وبلوچستان مهر.
مصیبی اردکانی، ملیحه؛ و رضاپور میرصالح، یاسر، و بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. آموزش پژوهی، 7 (27 ), 65-79.
مولائی قولنجی، یعقوب (1399). بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت.
میرجلیلی، سیدحسین. (1399). نقد کتاب توسعه اقتصادی، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دوره 18، شماره 1، صص 275-299.