واکاوی نیازهای دختران جوان با رویکرد نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانلیلا فتحی 1 , محدثه درامان 2 , مجتبی حمایت خواه جهرمی 3
1 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، ص .پ 193954697، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، ص.پ 193954697، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ص. پ 469719395، تهران، ایران.
کلید واژه: نظریه مبنایی, دختران, نیاز, جوانان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف واکاوی جامعه شناختی نیازهای دختران جوان، به روش کیفی با استراتژی داده بنیاد انجام شده است. سوژه ها دختران جوان 18 تا 25 سال ساکن شهر تهران بوده که داده ها با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 21 نفر به اشباع نظری رسیده و به شیوه استراوس و کوربین تحلیل شده اند. یافته ها نشان از استخراج 662 کد باز اولیه، 83 کد محوری و 19 کدگزینشی می دهد، که طی مدل پارادایمی شرایط علی شامل؛ نیاز به پشتیبانی، امنیت، احترام و تعلق، استقلال و آزادی های فردی و اجتماعی، برنامه ریزی شغلی و مالی، گذران اوقات فراغت، شرایط زمینه ای شامل؛ به روز شدن سیاست های کلان در نهاد آموزش، نیاز به کسب مهارت و حمایت از سوی خانواده، استقلال و توانمندسازی جوانان، مشارکت زنان در وضع قوانین و بازنگری آن، نیاز به جامعه امن و برابری جنسیتی و شرایط مداخله گر شامل؛ ساختار اقتصادی جامعه، کمبود فضای تعاملی در خانواده و عدالت جنسیتی بوده است. همچنین دختران جوان از راهبردهای تصمیم به مهاجرت، رشد مهارت های فردی و اجتماعی، اتخاذ راهکارهای خلاقانه و فنون مدیریتی برای رسیدن به اهداف و مبارزه با کلیشه های جنسیتی حاکم بر جامعه جهت رفع نیازهای خود بهره می گیرند. در مجموع دختران جوان رضایت چندانی از فرآیند تأمین نیازهایشان نداشته و پیامد این مسأله، افزایش آسیب های فردی و اجتماعی نظیر افسردگی، میل به تفکرات خودکشی، گرایش به دخانیات و مواد مخدر، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، کاهش تعامل اجتماعی با خانواده و حتی انحرافات اخلاقی بوده است.
This study aimed to conduct a sociological analysis of the needs of young girls in a qualitative manner with a Grounded theory strategy. Subjects were young girls aged 18 to 25 years living in Tehran. The data were analyzed in a semi-structured interview with 21 people and examined by Strauss and Corbin. Findings show the extraction of 662 primary open-source codes, 83 axial codes, and 19 selective codes, which during the paradigm model of causal conditions include; Need for support, security, respect and belonging, individual and social independence and freedoms, career and financial planning, leisure time, contextual conditions have; Updating macro-policies in the educational institution, the need to acquire skills and support from the Family, independence and empowerment of young people, women's participation in legislation and its review, the need for a secure society and gender equality, and intervening conditions; The economic structure of humanity has been a lack of interactive space in the Family and gender justice. Young girls also use strategies to decide to migrate, develop individual and social skills, and adopt creative strategies and management techniques to achieve goals and combat gender stereotypes in society to meet their needs. In general, young girls are not very satisfied with the process of meeting their needs, and the consequence of this problem is an increase in personal and social harms such as depression, suicidal ideation, the tendency to use tobacco and drugs, addiction to virtual social networks, reduced social interaction
_||_