ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دکترای مدیریت، مدیر روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: بازاریابی شبکه ای, سرمایه کالبدی, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, سرمایه فکری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM می باشد. با توجه به هدف کلی تحقیق، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل 6900 نفر از بازاریابان و فعالان حوزه بازاریابی شبکه ای در شهر تهران است. در این پژوهش با توجه به جدول مورگان تعداد 367 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب گردید.ابزار بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه استاندارد سنجش سرمایه فکری بونتیس (2004) شامل 37 سؤال و سه سوال مرتبط با بازاریابی شبکه ای بوده است. با توجه به استاندارد بودن این پرسشنامه تنها به روایی صوری اکتفا شده است. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای پرسشنامه با اجرا روی نمونه 30 نفری، میزان پایایی کرونباخ در پرسشنامه سنجش سرمایه فکری در حد (899/0) محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان می دهد، مولفه های اصلی سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای شامل سرمایه کالبدی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری می باشد. در ضمن نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نشان می دهد مهمترین مولفه های اثرگذار بر توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای در حالت وضعیت مطلوب در بعد سرمایه انسانی با ضریب مسیر 0.89 در جایگاه نخست، سرمایه ساختاری با ضریب مسیر 0.74 در جایگاه دوم و در نهایت سرمایه فیزیکی با ضریب مسیر 0.68 در جایگاه سوم قرار دارد.
The main purpose of this study is to present an intellectual capital development model in network marketing using confirmatory factor analysis method and ISM technique. According to the general purpose of this research, this research is applied in terms of purpose and descriptive data collection method - The statistical population of this study includes 6900 marketers and activists in the field of network marketing in Tehran. In this study, according to Morgan's table, 367 people were randomly selected as the sample. The tool used in this study, the standard questionnaire for measuring intellectual capital BONTIS (2004) included 37 questions and three questions related to network marketing. Due to the standard nature of this questionnaire, only formal validity is sufficient. Cronbach's alpha method was used to calculate the reliability of the questionnaire. For the questionnaire performed on a sample of 30 people, Cronbach's reliability in the intellectual capital measurement questionnaire was calculated to be (0.899).The results of the confirmatory factor analysis test show that the main components of intellectual capital in network marketing include physical capital, human capital and structural capital. In addition, the results of the structural model show the most important components affecting The development of intellectual capital in network marketing is in a favorable position in the dimension of human capital with a path coefficient of 0.89 in the first place, structural capital with a path coefficient of 0.74 in the second place and finally physical capital with a path coefficient of 0.68 in the third place.
_||_