کاربست تکنیک فراترکیب برای مدل کسبوکار چابک در محیط انقلاب صنعتی چهارم در راستای توسعه اجتماعی با استفاده از سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانقاسم عبادی 1 , احمدرضا کسرائی 2 , حسین ادب 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ، ایران
کلید واژه: کسب و کار چابک, انقلاب صنعتی چهارم, توسعه اجتماعی, مدیریت فرآیند کسب و کار,
چکیده مقاله :
امروزه یکی از دغدغههای مدیران شرکتها ایجاد ارتباط مؤثر و تقویت روحیه گروهی در سازمان است. به همین منظور مدیران باید میزان اعتماد و تبعیت افراد در سازمان را افزایش دهند؛ که این امر از طریق توسعه اجتماعی ممکن است. هدف تحقیق کاربست تکنیک فراترکیب برای مدل کسبوکار چابک در محیط انقلاب صنعتی چهارم در راستای توسعه اجتماعی با استفاده از سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار است است. محقق با بهکارگیری رویکرد مرور نظاممند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی دستزده و با انجام گامهای 7 گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته است. از بین 579 مقاله، 42 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد همچنین روایی تحلیل با مقدار ضریب کاپا 0/711 تائید گردید. در این زمینه بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش رونوشت استفاده گردید که مقدار آن برای شاخصهای شناساییشده در سطح توافق عالی شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گرداوری شده در نرمافزار MAXQDA منتج به شناسایی 76 کد اولیه در 13 مقوله در 5 مفهوم شد. براساس تکنیک فراترکیب چهار دسته عوامل اصلی شامل کارایی کسب و کار، یکپارچگی کسب و کار، برنامه ریزی کسب و کار و زیرساختهای کسب و کار شناسایی شدند. 13 مقوله نیز براساس این مفاهیم دسته بندی شدند. این 13 مقوله عبارتند از: الزامات اصلی، زیرساختهای توسعه اجتماعی، قابلیتهای انقلاب صنعتی چهارم، نیازهای تکنولوژیکی و فنی، برنامه ریزی، شناسایی ویژگیهای فردی، عوامل نظارتی، همکاری بین سازمانی، عوامل محیطی، سیاست گذاری، بهبود عملکرد کسب و کار، رضایت کارکنان و رشد و بلوغ سازمانی. چابکی یکی از مفاهیم اساسی و کارکردی در سازمانها و صنایعی است که در قرن حاضر فعالیت میکنند؛ سازمانهایی که در محیطی بسیار فعال و پویا در حال انجام فعالیت اند و دارای کارکردهای اجتماعی که به توسعه اجتماعی میرسند هستند در صورت عدم پاسخ گویی سریع به آنها، بی شک از دایره فعالیت و بقا باز خواهند ماند. چابکی کسب و کار به کسبوکار کمک میکند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشیده و به شکلی بهینهتر واقعیت بپذیرند.
Today, one of the concerns of company managers is to create effective communication and strengthen group spirit in the organization. For this purpose, managers should increase the level of trust and compliance of people in the organization; this is possible through social development. The purpose of the research is to apply the meta-combination technique for the agile business model in the environment of the fourth industrial revolution in the direction of social development using business process management systems. Using a systematic and meta-combination approach, the researcher analyzed the results and findings of previous researchers and identified the effective factors by performing the 7 steps of the Sandelovski and Barroso method. Among 579 articles, 42 articles were selected based on the CASP method, and the validity of the analysis was confirmed with the Kappa coefficient value of 0.711. In this context, in order to measure reliability and quality control, the transcription method was used, and its value was identified for the indicators identified at the level of excellent agreement. The results of data analysis collected in MAXQDA software led to the identification of 76 primary codes in 13 categories in 5 concepts. Based on met combination technique, four categories of main factors including business efficiency, business integration, and business planning and business infrastructure were identified. 13 categories were also categorized based on these concepts. These 13 categories are: basic requirements, social development infrastructure, capabilities of the fourth industrial revolution, technological and technical needs, planning, identification of individual characteristics, regulatory factors, inter-organizational cooperation, environmental factors, policy making, improving business performance and Work, employee satisfaction and organizational growth and maturity. Agility is one of the basic and functional concepts in organizations and industries that operate in the current century; Organizations that are operating in a very active and dynamic environment and have social functions that lead to social development, if they do not respond to them quickly, they will undoubtedly remain out of the circle of activity and survival. Business agility helps businesses to improve their processes and adapt to reality in a more optimal way.
اسعدی، مرضیه. (1398). انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال: پیشرانهای رشد اقتصادی پایدار. پرتال جامع علوم انسانی، 3: 1-19.
شهابی، وحید. آذر، عادل. فائزی، فرشاد. فلاح، میرفیض. (1400). مدلسازی تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر زنجیره تأمین خدمات بانکی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم و تکنیک دیماتل فازی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکار بین المللیريال 13: 67-89.
صابری، علی. (1396). همسویی با پیشرفت تکنولوژی در انقلاب چهارم صنعتی. كنفرانس ملي كاربرد فناوریهای نوين در علوم و مهندسي، كامپيوتر و IT
عارف، علی. جعفرنژاد، احمد. کیانی، ابوالفضل. (1398). ارائه چارچوب مناسب (شاخصهای ترکیبی) ارزیابی آمادگی بنگاهها و شهرکهای صنعتی برای پیادهسازی مؤلفههای بنیادین انقلاب صنعتی چهارم و توسعه سرمایهگذاری. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، 8: 23-48.
کراری، حبیب و ذهبی، رضا و حدادی، مهدی،1396، انقلاب صنعتی چهارم و الگوی پیشرفت صنایع کشور، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران
موسوی، محسن. امیری، فتح الله. (1399). تحقیقات بازاریابی در انقلاب صنعتی چهارم، استفاده از تحلیل کلاندادهها و «یادگیری ماشین» جهت ارائه ارزش به مشتری. فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، 4: 37-54.
نصیری، ماریا. برکت، غلامحسین. مهرعلی زاده، یدااله. (1399). استراتژیهای آموزش و یادگیری و نوآوری کارآفرینانه در عصر انقلاب صنعتی چهارم در شرکتهای صنایع غذایی شهرکهای صنعتی شهر اهواز. فصلنامه علمی مدیریت بر آموزش سازمانها، 9: 221-257.
هیئت الله پور، زهرا. مهرعلی زاده، یدالله. برکت، غلامحسین. نصیری، ماریا. (1399). ارائه الگوی استراتژیهای توسعه منابع انسانی در عصر انقلاب صنعتی چهارم در شرکتهای شیمیایی مستقر در شهرکهای صنعتی شهر اهواز. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 8: 177-202.
Akter, S., Sultana, S., Gunasekaran, A. et al. Tackling the global challenges using data-driven innovations. Ann Oper Res 333, 517–532 (2024). https://doi.org/10.1007/s10479-024-05875-z
Alaloul, W. Liew, M. Zawawi, N. Kennedy, I. (2020). Industrial Revolution 4.0 in the construction industry: Challenges and opportunities for stakeholders, Ain Shams Engineering Journal, 11: 225-230.
Arnold, C. Kiel, D. Voigt, K.I. How Industry 4.0 Changes Business Models in Different Manufacturing Industries. In Proceedings of the International Society for Professional Innovation Management (ISPIM), Boston, MA, USA, 13–16 March 2016; p. 1
Bašić, M. (2022). How Does Open Business Model Transform Elements of Innovation Culture into Open Innovation Practices of High and Low Internationalisation Firms? J. Knowl. Econ. 11, 1–27
Bradley, P. Parry, G. Oregan, N. (2017). A framework for understanding and designing business models for sustainable development. University of the west of England.
Brodny, J. Tutak, M. (2022). The Use of the Open Innovation Concept to Develop a Method to Improve Safety during the Mining Production Process: A Case Study of the Integration of University and Industry. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 8, 75.
Calderon-Monge, E., Ribeiro-Soriano, D. The role of digitalization in business and management: a systematic literature review. Rev Manag Sci 18, 449–491 (2024). https://doi.org/10.1007/s11846-023-00647-8
Cheng W (2023), “Road Map towards the Transition to Circular Economy”, Annex to Resolution No 136/2019 of the Council of Ministers of 10 September 2019, available at: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/projektoto-goz
Cosenz, F. Noto, G. (2018). A dynamic business modelling approach to design and experiment new business venture strategies. Long Rnge Planning, 51: 127-140.
Delias, P., Kitsios, F.C. Operational research and business intelligence as drivers for digital transformation. Oper Res Int J 23, 45 (2023). https://doi.org/10.1007/s12351-023-00784-8
Denirson F (2023) Agile manufacturing: Enablers and an implementation framework. International Journal of Production Research, 36 (5): 1223-1247
Despoudi, S., Sivarajah, U., Spanaki, K. et al. Industry 4.0 and circular economy for emerging markets: evidence from small and medium-sized enterprises (SMEs) in the Indian food sector. Ann Oper Res (2023). https://doi.org/10.1007/s10479-023-05404-4
Geissdoerfer, M. Vladimirova, D. Evans, S. (2018). Sustainable business model innovation: A review. Jouranl of Cleaner production, 198: 401-416.
Gharibvand, V., Kolamroudi, M.K., Zeeshan, Q. et al. Cloud based manufacturing: A review of recent developments in architectures, technologies, infrastructures, platforms and associated challenges. Int J Adv Manuf Technol 131, 93–123 (2024). https://doi.org/10.1007/s00170-024-12989-y
Grabowska, S. Saniuk, S. (2022). Assessment of the Competitiveness and Effectiveness of an Open Business Model in the Industry 4.0 Environment. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 8, 57
Grabowska, S. Sanuik, S. (2022). Development of Business Models in the Fourth Industrial Revolution: Conditions in the Context of Empirical Research on Worldwide Scope Companies Located in Poland. Journal of open Innovation, 8: 1-22.
Gurca, A. Bagherzadeh, M. Markovic, S. Koporcic, N. (2021).Managing the challenges of business-to-business open innovation in complex projects: A multi-stage process model. Ind. Mark. Manag. 94, 202–215
Hermann, M. Pentek, T. Otto, B. (2015). Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios, a Literature Review; Technische Universität: Dortmund, Germany.
Ibarra, D. Ganzarian, J. Igartua, J. (2018). Business model innovation through Industry 4.0: A review. Procedia Manufacturing, 22: 4-10.
Jack M (2023), “Sustainable Development in Logistic – a Strategy for Management in Terms of Green Transport”, Management Systems in Production Engineering, Vol. 29 No. 2, pp. 91-96. DOI: 10.2478/mspe-2021-0012
Jeremi M (2023) The role of social capital in reclaiming human capital: A longitudinal study of occupational mobility among displaced steelworks; Journal of sociology and social welfare, 28(4), 99-119.
K, V.K., K, S., Kandasamy, J. et al. Barriers to the adoption of digital technologies in a functional circular economy network. Oper Manag Res 16, 1541–1561 (2023). https://doi.org/10.1007/s12063-023-00375-y
Kagermann, H. (2015). Change through Digitization—Value Creation in the Age of Industry 4.0. In Management of Permanent Change; Springer: Wiesbaden, Germany,
Kalkan,T (2023), The role of 4PL provider as a mediation and supply chain agility, Modern Supply Chain Research and Applications, Vol. 2 No. 2, pp. 99-111. DOI: 10.1108/MSCRA-09-2019-0019
Kesting, P. Jensen, F. (2015). SMEs and new ventures need business model
sophistication. Business Horizons, 58: 285-293.
Kliment, M. Pekarcikova, M. Trebuna, P. Trebuna, M. (2021). Application of TestBed 4.0 Technology within the Implementation of Industry 4.0 in Teaching Methods of Industrial Engineering as Well as Industrial Practice. Sustainability, 13, 8963.
Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A survey on technologies, applications and open research issues. J. Ind. Inf. Integr. 6, 1–10.
Olsen, T.L. Tomlin, B. (2020). Industry 4.0: Opportunities and challenges for operations management. Manuf. Serv. Oper. Manag. 22, 113–122
Polyanska, A. Savchuk, S. Zapukhliak, I. Zaiachuk, Y. Stankovska, I. (2022). Digital Maturity of the Enterprise as an Assessment of its Ability to Function in Industry 4.0. In Advances in Manufacturing III, Manufacturing 2022, Lecture Notes in Mechanical Engineering; Trojanowska, J. Kujawińska, A. Machado, J. Pavlenko, I. Eds. Springer: Cham, Switzerland,
Raja Santhi, A., Muthuswamy, P. Industry 5.0 or industry 4.0S? Introduction to industry 4.0 and a peek into the prospective industry 5.0 technologies. Int J Interact Des Manuf 17, 947–979 (2023). https://doi.org/10.1007/s12008-023-01217-8
Ramon D. (2023) Social capital, networks, trust and immigrant entrepreneurship: a cross-country analysis. Journal of Enterprising Communities, 7(2), 108-124.
Reischauer, G. (2018). Industry 4.0 as policy-driven discourse to institutionalize innovation systems in manufacturing. Technol. Forecast. Soc. Chang. 132, 26–33.
Sewpersadh, N.S. Disruptive business value models in the digital era. J Innov Entrep 12, 2 (2023). https://doi.org/10.1186/s13731-022-00252-1
Sharma, D., Patel, P. & Shah, M. A comprehensive study on Industry 4.0 in the pharmaceutical industry for sustainable development. Environ Sci Pollut Res 30, 90088–90098 (2023). https://doi.org/10.1007/s11356-023-26856-y
Sharma, M., Luthra, S., Joshi, S. et al. Challenges to agile project management during COVID-19 pandemic: an emerging economy perspective. Oper Manag Res 15, 461–474 (2022). https://doi.org/10.1007/s12063-021-00249-1
Sima, V, Gheorghe, I. Subic, J. Nancu, D. (2020). Influences of the Industry 4.0 Revolution on the Human Capital Development and Consumer Behavior: A Systematic Review, Sustainability, 12: 30-45.
Turienzo, J., Blanco, A., F. Lampón, J. et al. Logistics business model evolution: digital platforms and connected and autonomous vehicles as disruptors. Rev Manag Sci (2023). https://doi.org/10.1007/s11846-023-00679-0
Wang, S. Wan, J. Li, D. Zhang, C. (2016). Implementing Smart Factory of Industrie 4.0: An Outlook. Hindawi Publishing Corporation, 10: 1-9.
Weking, J. Stocker, M. Kowalkiewicz, M. Bohm, M. Krcmar, H. (2018). Archetypes for Industry 4.0 Business Model Innovations. In Proceedings of the 24th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), New Orleans, LA, USA, 16 August 2018; Bush, A. Grover, V. Schiller, S. Eds. Association for Information Systems (AIS): Atlanta, GA, USA, pp. 1–10
Xie, X. Wang, H. (2021). How to bridge the gap between innovation niches and exploratory and exploitative innovations in open innovation ecosystems. J. Bus. Res. 124, 299–311.
Yang, H., Hao, Y. & Zhao, F. RETRACTED ARTICLE: Assessment and Analysis of the Role of Green Human Resource on Agile Innovation Management in Small- and Medium-Sized Enterprises of Digital Technologies: the Case of Asian Economies. J Knowl Econ (2023). https://doi.org/10.1007/s13132-023-01454-y