• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کنترل هوشمند کنترل‌کننده یکپارچه عبور توان(UPFC) جهت بهبود پایداری گذرا در سیستم‌های قدرت چند ماشینه
        حسن براتی زضا ساکی سید سعیداله مرتضوی
        یکی از مهم‌ترین مزایای استفاه از ادوات FACTS در سیستم انتقال افزایش حاشیه پایداری گذرای سیستم قدرت است که با کنترل توان اکتیو و راکتیو خط در طی بروز خطا در سیستم، صورت می‌پذیرد. گرچه پایدارساز سیستم قدرت (PSS)، مهم‌ترین وسیله برای میرایی نوسانات بوده است، اما در برخی از چکیده کامل
        یکی از مهم‌ترین مزایای استفاه از ادوات FACTS در سیستم انتقال افزایش حاشیه پایداری گذرای سیستم قدرت است که با کنترل توان اکتیو و راکتیو خط در طی بروز خطا در سیستم، صورت می‌پذیرد. گرچه پایدارساز سیستم قدرت (PSS)، مهم‌ترین وسیله برای میرایی نوسانات بوده است، اما در برخی از نقاط کار توانایی لازم در میرایی نوسانات را ندارد و لذا استفاده از تجهیزات FACTS یک راهکار مناسب برای این مسئله است. در این مقاله، جهت میراسازی نوسانات و بهبود پایداری گذرا از UPFC استفاده شده است. پارامترهای کنترل‌کننده UPFC، بر اساس کنترل‌کننده فازی نوع سوگنو (TSK) طراحی شده است. جهت بهینه‌سازی پارامترهای کنترل‌کننده PI فازی از الگوریتم‌های ژنتیک (GA)، بهینه‌سازی گروه ذرات (PSO) و ترکیب آنها (HGAPSO) استفاده شده است. از نتایج شبیه‌سازی کامپیوتری، تأثیر UPFC با کنترل‌کننده PI مرسوم، PI فازی و کنترل‌کننده‌های هوشمند (GA، PSO و HGAPSO) جهت میراسازی نوسانات محلی و بین ناحیه‌ای تحت اغتشاشات کوچک و بزرگ در یک شبکه دو ناحیه‌ای چهار ماشینه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی پایدارسازسیستم قدرت بر اساس تئوری کنترل لغزشی برای سیستم قدرت چند ماشینه
        غضنفر شاهقلیان امین رجبی بهرام کریمی محمدرضا یوسفی
        در این مقاله روشی جدید بر اساس تئوری کنترل لغزشی برای طراحی پایدارساز سیستم قدرت (PSS) ارائه می‌شود. هدف این کنترل کننده افزایش پایداری و بهبود پاسخ دینامیکی یک سیستم قدرت چند ماشینه می‌باشد. به منظور طراحی کنترل‌کننده لغزشی، ابتدا مدل غیرخطی سیستم به شکل نرمال تبدیل می چکیده کامل
        در این مقاله روشی جدید بر اساس تئوری کنترل لغزشی برای طراحی پایدارساز سیستم قدرت (PSS) ارائه می‌شود. هدف این کنترل کننده افزایش پایداری و بهبود پاسخ دینامیکی یک سیستم قدرت چند ماشینه می‌باشد. به منظور طراحی کنترل‌کننده لغزشی، ابتدا مدل غیرخطی سیستم به شکل نرمال تبدیل می‌شود که باعث تسهیل در طراحی کنترل‌کننده‌ی غیرخطی برای آن می‌شود و پس از آن کنترل کننده‌ی لغزشی پیشنهادی ارائه خواهد شد. نتایج شبیه‌سازی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این کنترل کننده در برابر ایجاد تغییر در پارامترهای سیستم و نیز ایجاد اغتشاش در سیستم مقاوم می‌باشد. همچنین برای نشان دادن کارآیی بهتر روش پیشنهادی، نتایج روش کنترل لغزشی با روش طراحی کلاسیک (جبرانساز پس فاز- پیش فاز) مورد مقایسه قرار گرفته است. هدف اصلی از به کارگیری این روش بهبود رفتار کنترل کننده به منظور دستیابی به زمان نشست کوتا‌ه‌تر و میزان فراجهش کمتر در پاسخ دینامیکی سیستم می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اندازه گیری صنعتی تاثیر آلودگی بر عملکرد عایقهای فشار قوی
        محمدمهدی قنبریان محمدرضا شریعتی محمد محمدی
        مقره‌های فشار قوی در معرض شرایط محیطی و اقلیمی مختلف قرار می‌گیرند. تأثیرات متقابل شرایط محیطی و آلودگی ایزولاسیون باعث می‌گردد عایق مقره‌ها خود بستر مناسبی جهت هدایت جریان گردیده و اثرات خود را بر سیستم‌های قدرت به جا بگذارد. در حال حاضر جهت تعیین سطح آلودگی محیط بر رو چکیده کامل
        مقره‌های فشار قوی در معرض شرایط محیطی و اقلیمی مختلف قرار می‌گیرند. تأثیرات متقابل شرایط محیطی و آلودگی ایزولاسیون باعث می‌گردد عایق مقره‌ها خود بستر مناسبی جهت هدایت جریان گردیده و اثرات خود را بر سیستم‌های قدرت به جا بگذارد. در حال حاضر جهت تعیین سطح آلودگی محیط بر روی ایزولاسیون از اعداد تقریبی و تجربی استفاده می‌گردد. در نتیجه فواصل خزشی در بعضی مناطق با شرایط محیط متناسب نبوده و زیر حد طراحی قرار می‌گیرد. در این مقاله با اندازه‌گیری دوره‌ای ESDD و NSDD از دو روش دستگاه‌های اندازه‌گیر جهت‌دار آلودگی DGG جهت سنجش شدت آلودگی محیط بر روی ایزولاسیون و دستگاه OLCA جهت نمایش و ثبت جریان نشتی مقره معیارهای مناسبی جهت میزان و نوع آلودگی استفاده گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیاده سازی الگوریتم یافتن دوره تناوب با استفاده از شبیه سازی تبدیل فوریه کوانتومی
        زهره مقاره عابد محسن عشوریان کیومرث غوثی
        در این مقاله، به معرفی تبدیل فوریه کوانتومی به عنوان جزء کلیدی بسیاری از الگوریتمهای پرکاربرد می‌پردازیم. الگوریتمهایی که به حل مسائلی منتهی می‌شوند که حل آنها روی یک کامپیوتر کلاسیک، سخت و گاهی غیرعملی است. تبدیل فوریه کوانتومی به عنوان کلیدی برای تخمین فاز کوانتومی مط چکیده کامل
        در این مقاله، به معرفی تبدیل فوریه کوانتومی به عنوان جزء کلیدی بسیاری از الگوریتمهای پرکاربرد می‌پردازیم. الگوریتمهایی که به حل مسائلی منتهی می‌شوند که حل آنها روی یک کامپیوتر کلاسیک، سخت و گاهی غیرعملی است. تبدیل فوریه کوانتومی به عنوان کلیدی برای تخمین فاز کوانتومی مطرح می‌گردد. هدف ما در این مقاله پیاده سازی الگوریتم یافتن دوره تناوب است. یافتن دوره تناوب از جمله مسائلی است که حل آن روی یک کامپیوتر کوانتومی، به طور نمایی، سریع‌تر از حل آن روی یک کامپیوتر کلاسیک است. حال آنکه اساس الگوریتم یافتن دوره تناوب، تخمین فاز کوانتومی است. پس با شبیه سازی تبدیل فوریه کوانتومی، قادر به پیاده‌سازی الگوریتم یافتن دوره تناوب خواهیم بود. در این مقاله، شبیه سازی تبدیل فوریه کوانتومی با استفاده از نرم افزار Matlabانجام می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - یک روش جدید ترکیبی در مسیریابی سراسری وسایل نقلیة خودگردان زیرآبی
        شبنم پسته احمدرضا نقش نیلچی فرید شیخ‌الاسلام
        تاکنون روش‌های سراسری متعددی برای حل مسئله طراحی مسیر پیشنهاد شده است که از آن میان روش‌های گراف پدیداری، دیاگرام ورونویی، درخت چهاروجهی و جبهه موج جایگاه ویژه‌ای دارند. در این مقاله با ترکیب این چهار روش در یک ساختار واحد، یک الگوریتم طراحی مسیر جدید به نام (HYBRID-VQV چکیده کامل
        تاکنون روش‌های سراسری متعددی برای حل مسئله طراحی مسیر پیشنهاد شده است که از آن میان روش‌های گراف پدیداری، دیاگرام ورونویی، درخت چهاروجهی و جبهه موج جایگاه ویژه‌ای دارند. در این مقاله با ترکیب این چهار روش در یک ساختار واحد، یک الگوریتم طراحی مسیر جدید به نام (HYBRID-VQVW) HYBRID-Visibility-QuadTree-Voronoi-WaveFront ارائه می‌شود. در این روش در هر فاصلة نمونه‌برداری پس از ساخت چهار مسیر سراسری روی فضای پیکربندی، بهترین آن‌ها طبق چند ملاک رفتاری مشخص می‌شود. این ملاک‌ها شامل طول، امنیت و همواری مسیر می‌باشند. در حقیقت الگوریتم HYBRID-VQVW یک مبادلة پارامتری میان کوتاه‌ترین، امن‌ترین و هموارترین مسیر برقرار می‌کند و در نهایت به مسیری می‌رسیم که از مسیر تولید شده با روش‌های دیاگرام ورونویی، درخت چهاروجهی و جبهة موج کوتاهتر و هموارتر بوده و نسبت به مسیر گراف پدیداری امن‌تر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه یک مبدل دو طرفه ایزوله جدید با جریان خروجی پیوسته
        بهادر فانی مجید دلشاد داریوش نظرپور
        در این مقاله یک مبدل دو طرفه جدید ایزوله ارائه شده است. این مبدل از دو ترانسفورمر فوروارد و فلای بک تشکیل گردیده و تنها یک سوییچ در طرف اولیه و یک سوییچ در طرف ثانویه ترانسفورمر دارد. این مبدل به صورت PWM کنترل می‌گردد و از آنجایی که در هر دو حالت خاموش و روشن بودن سویی چکیده کامل
        در این مقاله یک مبدل دو طرفه جدید ایزوله ارائه شده است. این مبدل از دو ترانسفورمر فوروارد و فلای بک تشکیل گردیده و تنها یک سوییچ در طرف اولیه و یک سوییچ در طرف ثانویه ترانسفورمر دارد. این مبدل به صورت PWM کنترل می‌گردد و از آنجایی که در هر دو حالت خاموش و روشن بودن سوییچها توان به خروجی منتقل می‌گردد، چگالی توان آن نسبت به مبدلهای قبلی بالاتر است. از طرفی مبدل مذکور قادر است که از هر دو طرف به صورت باک- بوست عمل نماید. به همین علت مبدل ارائه شده می‌تواند تحت تغییرات زیاد ولتاژ ورودی به خوبی کار کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل حالت ماندگار مبدل رزونانسی مرتبه چهار با فیلتر خروجی خازنی
        نوید شفیعی حسین فرزانه فرد مهرداد جعفربلند
        در این مقاله یک مدل ریاضی برای مبدل رزونانسی مرتبه چهار LCLC با فیلتر خازنی در حالت ماندگار ارائه می‌شود. به دلیل غیرخطی بودن فیلتر خروجی این مبدل، روشهای معمول مدل‌سازی مبدل‌های روزنانسی نمی‌توانند رفتار این مبدل را مدل‌سازی کنند. در این مقاله یک مدل ریاضی ارائه می‌شود چکیده کامل
        در این مقاله یک مدل ریاضی برای مبدل رزونانسی مرتبه چهار LCLC با فیلتر خازنی در حالت ماندگار ارائه می‌شود. به دلیل غیرخطی بودن فیلتر خروجی این مبدل، روشهای معمول مدل‌سازی مبدل‌های روزنانسی نمی‌توانند رفتار این مبدل را مدل‌سازی کنند. در این مقاله یک مدل ریاضی ارائه می‌شود که می‌تواند عدم وجود سلف در فیلتر خروجی را اصلاح کند و عملکرد مبدل را برای یک گستره وسیع از تغییرات بار پیش‌بینی نماید. یک مبدل نمونه با توان 2.25kW جهت ارزیابی دقت مدل پیشنهادی فراهم شده است. نتایج عملی نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی می‌تواند رفتار مبدل ذکر شده را برای گستره وسیع بار پیش بینی نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - کنترل حداقل تلفات مد لغزشی درایوهای موتور سنکرون IPM
        مهران زمانی‌فر صادق واعظ زاده
        در این مقاله، یک روش کنترل غیر خطی حداقل تلفات برای موتور سنکرون آهنربای دائم درونی (IPMSM) بر اساس یک روش جدید توسعه یافته مد لغزشی ارائه شده است. در این روش کنترلی، کنترل سرعت درایوهای IPMSM به همراه تضمین حداقل تلفات موتور در کنار نامعینی‌های موجود مانند تغییرات پارا چکیده کامل
        در این مقاله، یک روش کنترل غیر خطی حداقل تلفات برای موتور سنکرون آهنربای دائم درونی (IPMSM) بر اساس یک روش جدید توسعه یافته مد لغزشی ارائه شده است. در این روش کنترلی، کنترل سرعت درایوهای IPMSM به همراه تضمین حداقل تلفات موتور در کنار نامعینی‌های موجود مانند تغییرات پارامتر که به جزء نزدیک شرایط کار نامی، تأثیر نامطلوبی بر روی رفتار کنترل‌کننده دارد، صورت گرفته است. بنابراین، روشی برای تخمین پارامتر بر اساس روش دوم لیاپانف ارائه شده است؛ به طوری که پایداری و همگرایی پارامتر را تضمین می‌کند. نتایج شبیه‌سازی کارایی کنترل‌کننده ارائه شده را نشان می‌دهد. پرونده مقاله