رابطه دلبستگی و سبک¬های والدگری با رفتارهای خوردن: نقش واسطه ای تنظیم هیجانی و ذهنی سازی کودکان
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولی
رویا جلیز
1
,
زینب خانجانی
2
*
,
تورج هاشمی
3
1 - دانشجوی دکتری روان¬شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - گروه روانشناسی،دانشکده روتنشناسی علوم تربیتی،دانشگاه تبریز
3 - دانشگاه تبریز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش نقش واسطهای نظمجویی هیجان و ذهنیسازی در رابطۀ بین دلبستگی و سبک¬های والدگری با رفتارهای خوردن کودکان بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی و جامعۀ آماری کودکان شهر تبریز در سال 1401 بود. تعداد 240 نفر به روش نمونه¬برداری تصادفی خوشه¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامۀ رفتار خوردن کودکان واردل، کوتری، ساندرسون و راپوورت (2001)، فهرست نظم¬جویی هیجان (شیلدز و چیکتی، 1998)، پرسشنامۀ دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1989)، پرسشنامۀ سبک فرزندپروری (دارلینگ و تویوکاوا، 1997) و پرسشنامۀ ذهنی¬سازی فوناگی، تارگت، استیل و استیل (1998) بود. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد دلبستگی و هر سه سبک والدگری پاسخگر، خودپیروی و درخواست¬گری و رفتارهای خوردن با واسطه¬گری نظم¬جویی هیجانی رابطه معناداری دارند. هم چنین آشکار شد نقش واسطهای ذهنی¬سازی در رابطۀ سه سبک پاسخ¬گری، خودپیروی و درخواست¬گری و دلبستگی با رفتارهای خوردن کودکان معنادار نیست. این نتایج نشان می¬دهد متخصصان تغذیه و روان¬شناسان کودک در بررسی و درمان مشکلات رفتارهای خوردن کودکان باید به نقش نظم¬جویی هیجانی کودکان با توجه به دلبستگی آن ها به والدین و هم چنین سبک والدگری که برای این کودکان بهکار برده می¬شود توجه کنند.
The purpose of the study was to investigate the relationship between attachment and parenting styles with eating behaviors through the mediation of emotional regulation and mentalization of children. The research method was descriptive-correlation. The statistical population was formed by the children of Tabriz city in 2023. 240 people were selected as a sample by cluster random sampling. The research tools include Children's Eating Behavior Questionnaire (CEBQ) by Wardle, Guthrie, Sanderson & Rapoport (2001), Emotion Regulation Checklist (ERC) by Shields and Cicetti (1998), Inventory of Parents and Peer Attachment-Revised (IPPA) by Armsden and Greenberg (1989), Parenting Style Inventory 2 (PSI II) by Darling and Toyokawa (1997) and the mentalization questionnaire by Fonagy, Target, Steele & Steele (1998). Structural equation analysis was used to analyze the data. The results showed the optimal fit of the research model. The results showed that attachment and all three responsive parenting styles, autonomy and solicitation and eating behaviors with the mediation of emotional regulation have a significant relationship. Also, revealed that the mediating role of mentalization in the relationship between the three styles of responsiveness, autonomy and request and attachment with children's eating behaviors is not significant. These results show that nutritionists and child psychologists in examining and treating children's eating behavior problems should pay attention to the role of children's emotional regulation with regard to their attachment to their parents as well as the parenting style used for these children.