تاثیر اسباب بازی های آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر تبریز در سال 86-1385.
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیفرخنده مفیدی 1 , زینب تیموری 2
1 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: اسباب بازی های آموزشی, مفاهیم پیش از عدد ریاضی شامل: بیشتر ـ کمتر, پهن ـ باریک, کوتاه ـ دراز, دور ـ نزدیک,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر اسباب بازی های آموزشی در یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی شامل مفاهیم: بیشتر ،کمتر – پهن، باریک – کوتاه، دراز – دور، نزدیک – چاق، لاغر- کوتاه، بلند – سبک، سنگین – بزرگ،کوچک در کودکان پیش از دبستان شهر تبریز، در سال 87- 86 می باشد.برای این منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به انتخاب نمونه آماری با حجم 30 نفر دانش آموز پیش دبستانی پرداخته شد.جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آن توسط گروه متخصصین ( استاد راهنما و استاد مشاور و 7 نفر از مربیان و مدیران متخصص و با تجربه پیش دبستانی) مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آزمون نیز با استفاده از روش باز آزمایی %94 به دست آمد، آزمون شامل 48 سوال برای 8 مفهوم فوق بود، به طوری که برای هر مفهوم متضاد، شش آزمون در نظر گرفته شد و با استفاده از این آزمون ها یک پیش آزمون و پس از آموزش، با اسباب بازی های آموزشی، پس آزمون به عمل آمد.جهت آموزش، از وسایل ساخته شده توسط شرکت سرگرمی های علمی برای آموزش مفاهیم پیش از عدد ریاضی استفاده شد که شامل : استوانه های اندازه گیری، هرم حلقه ها، مجموعه اشکال طبقه بندی، مهره های رج شوند، ترازو، مکعب های ساختمان سازی می باشند. در این پژوهش سوال اصلی پژوهشگر این بود که، آیا اسباب بازی های آموزشی در یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی تاثیر دارند؟ نتایج پژوهش پس از مقایسه به وسیله آزمون t وابسته از پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که، تفاوت معنا داری بین یادگیری این مفاهیم در پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد و وضعیت یادگیری دانش آموزانی که با اسباب بازی ها آموزش دیده اند بهتر شده است.
The purpose of this research is investigating educational toys effect in pre – mathematical number concepts such as : more – less ,wide – narrow , short – long , near – far , fat – lean , tall – little , light –heavy and small – big in preschool children of Tabriz in 85-86. The sample size, using the cluster random sampling was 30 preschool students. The method of collecting data was a researcher made questionnaire. The validity of questions was affimed by supervisor and advisory professors and seven preschool educators and specialist managers. The reliability coefficient was O.q2.A pre – test and a post – test was conducted. The instruction was implemented through instruments manufactured by experiential entertainment company for learning pre – mathematical concepts which included: measurement cylinders, ring pyramid, set of classified features, stacked dice, scale and lego. The major question of the study was that whether educational toys have effect on learning of pre – mathematical concepts. To pre – test and post – test indicated that there is meaningful difference between learning of these concepts in pre – test and post – test. The situation of students that learned with toys , has become better. Key words : instructional learning toys – premathematical number concepts (i.e more – less, wide – narrow, short – long, far – near, fat- lean, small – big, light – heavy).
- آیتی، محسن.(1375). اثر نوارهای ویدئویی آموزش درس ریاضی ( کتاب فیلم ) در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان کرمان دانشگاه لامه طباطبایی، به راهنمایی داریوش نوروزی.
- خلیلی مهدیرجی، مریم. (1384). بررسی مفاهیم ریاضی در دوره پیش از دبستان و تعیین شیوه ارائه مناسب آن از دیدگاه مربّیان مراکز پیش دبستانی مناطق 11 ، 7 ، 6 ، 5 شهر تهران. پایان نامه. دانشگاه علامه طباطبائی به راهنمائی فرخنده مفیدی.
- رحمنی، زهرا. (1378). بررسی کاربرد هنر در سرگرمی های خلاقه کودکان در دوره ی پیش از دبستان. پایان نامه. دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی احد یاری راد.
- سلمان، زهرا. (1372). بررسی اثر فعالیت های بدنی و بازی در تحوّل ذهنی کودکان پیش دبستانی. پایان نامه دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی پریرخ دادستان
- عباسی، عبدالله، (1375). آموزش و پرورش پیش از دبستان، مشهد، انتشارت: دنیای پژوهش.
- فامیلی، محمّد(1369) نقد و بررسی کتب ریاضی دورة ابتدایی با نحوة ارایه مطلب و سهیم ساختن دانش آموزان در فعالیت های یادگیری. پایان نامه، دانشگاه علامه طباطبایی.
- کول، وینیتا. ( 1385). برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان. مترجم: فرخنده مفیدی. تهران. انتشارات سمت.
- متقیان مقدم،کمال.(1385).بررسی روشهای آموزش مفاهیم در ارتباط با فعالیتها و اهداف هلال احمراز دیدگاه مربیان پیش از دبستان مناطق11و7و6 شهر تهران.پایان نامه.دانشگاه علامه طباطبایی به راهنمایی فرخندهمفیدی.
- مجیب، فرشته. ( 1379). روانشنا سی بازی. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
- مفیدی، فرخنده. ( 1384). برنامه آموزش و پرورش پیش از دبستان. انتشارات سمت. - مقدّم. مصطفی( 1382). کودک و ریاضیات. چاپ اوّل. تهران : خدمات آموزش کودکان.
- میر صادقی، زهرا. ( 1382). تأثیر فعالیت های هنری در پرورش خلاقیت کودکان آمادگی منطقه 10 شهرتهران. پایان نامه.دانشگاه علامه طباطبائی به راهنمایی داریوش نوروزی.
–Ambda, p: sharma, m. (2000). Dyscalculia
Http: //www. Dyscalculia . org / Resuorce . htm 1 – 7 k
– Buccini , p ; long , T ; weide , B ; Holling sworth , J . (1998 ) . Providing intellectual
focus to cs1 /sc2 proceedings of the 29, SIGCSE technical symposium on computer
science education, Atlanta Georgia.
– Carpenter and tmoser (1982). Adition and subtractions Acoqnitive perception . Int .
carpenter, j, Moser, Andt and Rom bery ( eds ), the development of addition and
subtraction problem – solving skills .
_ Johns, T . ( 2005 ). Investing in preschool . Evidence continiue to indicate the
powerfull effects of high quality preschool programs on children later academic
success . Journal of leadership .
_ Kirova, A; Bhargava, A. (2002). learning to Guide preschool children mathematical
understanding A teachers professionally growth .
_The evalvtion of educational toys effect on learning rate of premathematical number conceptions in preschool children of Tabriz in 85-86.