ارزیابی عملکرد سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بر مبنای مدل تعالی سازمانی ( (EFQM درسال 1386
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیصادق ملکی آوارسین 1 , علیرضا رنجبری 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, منطق رادار, مدل تعالی سازمانی, معیارهای نه گانه, بنیاد مدیریت کیفیت اروپا,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف کلی، عملکرد سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی را بر مبنای مدل تعالی سازمانی ( (EFQM (الگوی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا) درسال 1386 مورد ارزیابی قرار داده است .این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. حجم نمونه مورد مطالعه از بین 76 نفر جامعه با استفاده فرمول کوکران به تعداد 38 نفر انتخاب گردید. ابزار تحقیق این پروژه که بوسیله پرسشنامه پیشرفته متغیرها را اندازه گیری می کند شامل 9 معیار و32 زیرمعیار که هر زیر معیار دارای نکات راهنما ومصادیق عینی است که براساس ویژگی های آموزش وپرورش تنظیم شده و سئوالات زیر معیارها بوسیله منطق رادار در مجموع 264 سئوال جزئی را شامل میشود در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت و پس از یک دوره دو روزه و توجیه کارکنان در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت و ارزیابی عملکرد سازمان به شیوه خود ارزیابی توسط خود کارکنان سازمان انجام پذیرفت. برای روایی پرسشنامه از نظر اساتید و متخصصان استفاده شده است و برای پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرانباخ استفاده گردید که مقدار آن 96 / 0 بدست آمد. دراین پژوهش نه سوال مطرح شده بود که امتیاز عملکرد سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی بر مبنای مدل تعالی سازمانی ((EFQM برابر 468 از 1000 امتیاز بدست آمد و ریز امتیاز سازمان در 9 معیار: معیار رهبری47 درصد، معیار خطمشی و راهبرد44 درصد، معیارکارکنان47 درصد، معیار شراکتها و منابع46 درصد، معیار فرایندها 44 درصد، معیار نتایج مشتری54 درصد، معیار نتایج کارکنان45 درصد، معیار نتایج جامعه51 درصد، معیار نتایج کلیدی عملکرد 47 درصد بدست آمد.
The general objective of this paper is to evaluate the performance of education organization in east Azarbijan using EFQM. In this regard, the descriptive – survey method was used. The research population was people76. The sample size using Cochrans formula was 38 people.An advanced questionnaire was used to measure the variables including nine criteria and thirty-two sub- criteria. Each sub criteria included guide points and evidences which have been regulated according to specifications related education. The total sub criteria questions according to RADAR logic added up to 264. After carring on two days justifying course for employees, these questions were given to them. The performance of education organization was carried out through the sef –evaluation method by the employees of the organization.the validity of the questionnaire was determined by experts. The Cronbach's Alpha was used to calculate the reliability, which was 0.96. In this study nine questions were posed, the scores of performance obtained were 486 out of 1000 based on (EFQM). The percentage of nine sub- sores were: 47% leadership, 44% policy and strategy, 47% staff, 46% recourses and participation, 44% processes, 54% results of the client, 45% results of the staff, 51% results of the society and 47% the key results of performance.