بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با انواع هویت در دانش آموزان دختر سوم راهنمایی شهر تبریز سال تحصیلی 89-1388
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسید داود حسینی نسب 1 , حمید پورشریفی پورشریفی 2 , ویدا محمدی 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
کلید واژه: هویت, ویژگی های شخصیتی, دختران راهنمایی تبریز,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با انواع هویت دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی تبریز با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی انجام گرفت، حجم نمونه مورد مطالعه 370 نفر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه هویت بنیون و آدامز (OMEIS-2)، پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) بود. تحلیل ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد بین نوروزگرایی با هویت آشفته، بین نوروزگرایی با هویت تعویق افتاده، بین انعطاف پذیری با هویت زودهنگام، بین برون گرایی با هویت پیشرفته، بین وجدان گرایی با هویت پیشرفته، رابطه مثبت و معنی دار دیده شد. اما بین دلپذیری با هویت زود هنگام رابطه معنی دار دیده نشد. به نظر می رسد توجه به شخصیت دانش آموزان دختر می تواند در شکل گیری هویت آنها مفید باشد.
This research was conducted to determine the relationship between personality traits with the types of female third- grade student's identity in Tabriz guidance school. Using descriptive- correlation method. The sample size was 370 persons who was selected by multi-stage random sampling. The instruments are included of identity questionnaire of Adams & Benion (OMEIS-2), short- neo form personality one (NEO-FFI). For data analysis Pearson’s correlation and SPSS software was used. The results showed that there is positive and meaningful relation between neuroses with delayed identity, between inflexibility with premature identity, between demonstrativeness with developed identity, between consciousnesses with developed identity. But there wasn't meaningful relation between plea sureness with premature identity. It could be said that personality of female students would be effective in formation of their identity.
- آقاسلطانی، س. (1378). بررسی رابطه بین هویت و خلاقیت در بین دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
- احدی، ح. جمهری، ف. (1385). روانشناسی رشد2 (نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری) تهران: انتشارات پردیس. بشارت،م ع. رضازاده، م. فیروزی، م. حبیبی، م. (1386). بررسی تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی در مرحله انتقال از دبیرستان به دانشگاه. مجله علوم روانشناختی. دوره 4، شماره13، ص37-26.
- بشارت،م ع. رضازاده، م. فیروزی، م. حبیبی، م. (1386). بررسی تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی در مرحله انتقال از دبیرستان به دانشگاه. مجله علوم روانشناختی. دوره 4، شماره13، ص37-26.
- حسین زاده، م. (1387). بررسی نقش تغییرات سبک های هویت یابی و شیوه های مقابلهای در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد.
- فارسی نژاد، م. (1384). بررسی رابطه سبک های هویت با سلامت اجتماعی و خودکارآمدی. پایان نامه دانشگاه تهران: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- کاشی پزها،ج. (1384). بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی و شغل در پرسنل هوایی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رودهن.
- کلینیکه کرسیس، ال. (1386). مهارت های زندگی. ترجمه محمدخانی. تهران: انتشارات رسانه تخصصی.
- گروسی فرشی،ن. (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: انتشارات جامعه پژوه، نشر دانیال.
- مهبد،ن.(1388). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و رضایت زناشویی زوجین شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز.
- نقی زاده، ع. (1387). ارتباط سبک های هویت، اختلالات شخصیت و رفتارهای پرخطر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. پایان نامه کارشناسی ارشد.
- Adams, C. R. & montemayor, R. (1989), Biology of adolescent behavior and development. New Yourk: sage publication.
- Berk. L. (2003), Developmental psychology. Scientific American MC Graw, hill press.
- Clark, L.A. (1992), on traits and temperament: General and specific factors of emotional experience and their relation to the Five-Factor model. Journal of personality, 60, 44-476.
- Dollinger, stepanic. C.M. Clancy. (2002), Identity, styles and the Five- Factor model of personality. American: Basic Books.
- Erikson, E. (1959),Identity and the life cycle Newyork: International universities press, Inc. directions (pp.201- 271). Newyork: springer.
- GuilFord.R.(1959), Measuring marital satisfaction in three generations: positive and negative dimensions. Journal of marriage and the family, 39, 381, 298.
- Harige. O., Saunders, C. & Dickson, D. (1994), social Skills in interpersonal communication. Landau: Routledye.
- John, O.P. (1989), Towards a taxonomy of personality descriptors. In D.M. Buss, & N. Cantor (Eds.), personality psychology: recent trends and emerging
- Killgore, W.& Yyrgelun, D.,(2006), Neural correlates buff emotional intelligence in adolescent children, 7(2): 140-510.
- Marcia, J.E. (1980), Identity in adolescence in J.Adelson (Ed). Hand book of ad descent Psychology. Newyourk: Wiley.
- Mccrae, R & john, O.P (1992), An introduction to the Five Factor model and its application. Journal of personality, 60, 175 215
- Moos, R. h, S Billings, P. (1990), Risk, resistance and psychological distress. Journal of Abnormal psychology, 90, 3-13.
- Sprinthall, N.A & collins, W.A. (1995), Adolescent Psychology a developmental view (3nded). New yourk: by McGrow Hill, Inc.
- Waterman, A.S. (1982), Identity development from adolescence to adulthood: an extension of theory and review of research Developmental Psychology 18 (3), 34-358.
- Watson, D., & Hubbard, B. (1996), Adaptation style and disposititional structure: Coping in the context of the five factor model. Journal of personality, 64, 735-774.
- Watson,D., & clark, A. (1992), On traits and temperament general and specific factors of emotional experience and their relation to the five factor-model journal of personality, 60(2): 44,476.