بررسی رابطه سبکهای هویت با ارتباط همسالان در بین همسالان دبیرستانهای شهرستان میاندوآب
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیعلی نقی اقدسی 1 , غلامرضا گل محمدنژاد 2 , محمد برمکی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
3 - کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
کلید واژه: هویت, سبکهای هویت, ارتباط با همسالان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین رابطه سبک های هویت با ارتباط همسالان در بین همسالان دبیرستان های شهرستان میاندوآب می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهرستان میاندوآب با نمونه آماری 380 نفر می باشد که با روش چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی (ISI-66)، و پرسشنامه محقق ساخته ارتباط با همسالان بود. تحلیل آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل ANOVA، آزمون t، و رگرسیون چند متغیری) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج نشان داد: الف- بین سبکهای هویت و میزان ارتباط با همسالان رابطه معنی داری وجود دارد. ب- سبکهای هویت اطلاعاتی و سردرگم/ اجتنابی در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری نداشت ولی در سبک هویت هنجاری تفاوت معناداری مشاهده شد. سهم سبک های هویت در پیشبینی میزان ارتباط با همسالان با رگرسیون R=0.391، 0.153 R2 = بدست آمد که این ضریب معنی دار است.
The purpose of this study was to examine the relationship between identity styles and peer interpersonal relationship among high school students in Miandoab city. Utilizing correlative descriptive research method. 380 students from high schools in Miandoab city which were selected through stratified multi-stage random sampling procedure. Measurement tool included Berzonsky’s Identity Style Inventory (ISI-66) and a researcher-made questionnaire concerning peer interpersonal relationship. Using SPSS software, the analysis of descriptive as well as inferential statistics such as Pearson Correlation, ANOVA, T-test and Multiple Regression was conducted. Research results revealed that (a) there was a significant difference between identity styles and peer interpersonal relationship and (b) there was no significant gender difference in informational Identity Style and diffuse/avoidant identity style; however, there was significant difference between male and female students in terms of normative identity style. Additionally, identity styles contributed a regression of R=0.391 and R2=0.153 toward predicting the degree of peer interpersonal relationship i.e. this coefficient is significant.
بخشنده، ف. (1389). بررسی رابطه عوامل مختلف با هویتیابی فردی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان اردبیل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
برک، ل. (1385). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). (سید محمدی، مترجم). تهران: انتشارات ارسباران، جلد دوم. (تاریخ زبان اصل 2001).
پیری، ل.(1383). بررسی رابطه بین سبکهای هویت با مهارتهای زندگی (توانایی ابراز وجود و مقابله با (فشار روانی) در دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی تهران (83-82). پایاننامه کارشناسیارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران.
حجازی، ا و فرتاش، س. (1385). بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران.
زینالی، ف. (1388). بررسی رابطه هوش هیجانی با سبکهای هویت در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهرستان خوی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
شهرآرای، م. (1378). رشد جنسیت. تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
محمدی، و. (1388). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی با انواع هویت در دانشآموزان دختر سوم راهنمایی تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
شکری، و همکاران. (1386). تفاوتهای فردی در سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره اول، شماره اول.
هاشمی، ز. (1385). بررسی رابطه جهتگیریهای مذهبی (اسلامی) با ابعاد هویت و سبکهای هویت در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز در سال تحصیلی (84-83). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
Luyckx. koen, Soenens. Bart, Berzonsky. Michae LD. (2007). Information-oriented Identity processing, identityconsolidation, and well-being: The moderating role o autonomy, self-reflection, and self-rumination. Science Direct, personality and Individual Differences,43.1099-1111.