مدل رتبه بندی اعتباری مشتریان بر پایه چرخه عمر و نسبتهای مالی: رویکرد تحلیل ممیزی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
عبدالرضا ولی الهی
1
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران)
وحید رضا میرابی
2
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
محمد حسین رنجبر
3
(گروه مدیرت و حسابداری، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران)
کلید واژه: نسبت های مالی, رتبه بندی اعتباری, تحلیل ممیزی, مشتریان حقوقی,
چکیده مقاله :
در این تحقیق به ارائه مدل تعیین رتبه اعتباری مشتریان حقوقی با استفاده از نسبت های مالی و چرخه عمر شرکت پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان حقوقی یکی از بانکهای شبکه بانکی کشور در سال 1398 بوده اند که تعداد آنها برابر با 132 شرکت بوده است. در این راستا تعداد 11 نسبت مالی به همراه چرخه عمر شرکت ها از طریق آزمون های تحلیل واریانس یک و چندمتغیره، آزمون استقلال کای-مربع و تحلیل ممیزی مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج نشان داد که نسبت های مالی شرکت ها در وضعیت های اعتباری متفاوت، از نظر آماری اختلاف قابل توجهی داشته است. همچنین نتایج نشان داد که بین رتبه اعتباری و چرخه عمر شرکت ها نیز رابطه معناداری وجود دارد و طی انجام تحلیل ممیزی شرکت ها مشخص شد که استفاده از این روش و برآورد توابع ممیزی می تواند تا 7/97 درصد از وضعیت اعتباری شرکت ها را به درستی تعیین نماید.
The aim of this study was to present a model of legal customers credit rating based on financial ratios and firm life cycle. The statistical population of research consist the all legal customers of bank of industry and mine in 2019 in a number of 132 firms. So, a number of 11 financial ratios beside of firms’ life cycle were studied through the analysis of variance test, independent test of chi-square and discriminant analysis and the results showed that firms’ financial ratios in different credit rates, are statistically different. Also the findings indicated that there is significant relationship between firms’ life cycle and credit rates and distinguished through discriminant analysis that using this method and estimating discriminant functions can determine the credit rate of firms with the accuracy of 97.7 percent.
_||_