بررسی نقش میانجی فرصتهای رشد بر رابطه میان فرا اطمینانی مدیران و کارایی سرمایهگذاری
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریافشین شالچی 1 , زاداله فتحی 2 * , حسین شفیعی 3
1 - گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.
کلید واژه: فرصتهای رشد, کارایی سرمایهگذاری, واژگان کلیدی: فرا اطمینانی مدیران,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی فرصتهای رشد بر رابطه میان فرا اطمینانی مدیران و کارایی سرمایهگذاری است. با توجه به اینکه سرمایهگذاری فرآیند اتخاذ تصمیمی است که مدیران از آن برای شناسایی طرحهایی که بر ارزش شرکت میافزایند استفاده میکنند، حالات روانی مدیران از جمله فرا اطمینانی مدیران، نقش قابل ملاحظهای در انتخاب پروژههای سرمایهگذاری دارند. از طرفی اثرگذاری فرا اطمینانی مدیران بر کارایی سرمایهگذاری میتواند از طریق فرصتهای رشد بهصورت غیرمستقیم صورت گیرد. این پژوهش از نوع علّی، پس رویدادی و کاربردی است. جهت انجام این پژوهش، نمونه آماری شامل 156 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1388 تا 1397 انتخاب گردید. بر اساس روش دادههای ترکیبی و تجزیهوتحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و لجستیک، یافتههای پژوهش نشان داد که فرا اطمینانی مدیران منجر به افزایش/کاهش سرمایهگذاری بیش از حد/کمتر از حد شرکتها میشود. همچنین براساس روش بارون و کنی (1986) فرا اطمینانی مدیران نه تنها به صورت مستقیم بلکه به طور غیر مستقیم و از طریق فرصتهای رشد (میانجیگیری کامل) بر کارایی سرمایهگذاری اثر گذار میباشد.
AbstractThe purpose of this study is to investigate the mediating role of growth opportunities on the relationship between managers' overconfidence and investment efficiency. Given that investing is the process of making a decision that managers use to identify projects that add value to the company, managers' mental states, including those of managers' overconfidence, play a significant role in selecting investment projects. On the other hand, managers' over-confident influence on investment efficiency can be indirectly influenced by growth opportunities. This research is causal, post-event and applied. To conduct this research, a sample of 156 companies listed in Tehran Stock Exchange during the period 2009-2018 was selected. Based on the combined data method and multivariate linear logistic regression analysis, the research findings showed that managers' overconfidence leads to increase / decrease of over / under investment. Also, according to Baron & Kenny (1986), managers' trust is influenced not only directly but also indirectly by growth opportunities.
_||_